Alternativ

Jag har hittat tillbaka till ett gammalt favoritforum, alternativ.nu. Förut hängde jag en hel del på deras sidor om husbygge, självhushållning, djurskötsel osv., det var på den tiden när vi fortfarande funderade på att flytta ut till landet. En jättebra sida om man vill hitta lite alternativa lösningar till att få livet att gå runt! Och även om jag inser att jag inte har engagemanget för att prioritera allt som det pratas om på alternativ.nu så känns det inspirerande att läsa om! Alternativ.nu kryllar alltså av människor som odlar och föder upp sin egen mat, hugger sin egen ved, bara köper begagnat, stickar sina egna kläder... Ja, ni fattar.

Idéerna är bra, tiden det tar att genomföra ibland lite för mycket. Jag hade t.ex. gärna ätit egenproducerat och hoppas att vi i Uppsala kan bli lite duktigare på att leta rätt på producenter som man sympatiserar med. Får vi en bra tomt så hoppas jag på lite egenodlat i alla fall. Att sy mina egna kläder kommer aldrig att ske...! En typisk sådan sak som jag gärna hade haft talangen för men som aldrig kommer att prioriteras att lära sig.

Nu har jag insett att det även finns ett underforum om föräldrarskap och barn på alternativ.nu. Jättekul att läsa! Det började med att jag googlade runt på "nära föräldrarskap", vilket stämmer ganska bra överens med synen de har på alternativ.nu. Samsovning, fri amning, bärsjalar, ingen burkmat... Känner mig som hemma :) Just nu sitter jag och myser framför tråden "Prattråd för "alternativa" föräldrar", kunde skrivit det mesta själv. Här känner jag mig inte bara inspirerad utan vi lever faktiskt enligt "idealet". Så härligt att läsa om andra som gör samma sak, det är ju inget man stöter på så ofta på t.ex. BVC eller föräldragrupper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0