Rusk

Vi tänkte åka till Skälby igen när regnet lugnat ner sig, men det lugnar aldrig ner sig... På sistone har det funnits lite höstkäsnlor tycker jag, framförallt på kvällarna är det är kyligare och mörkare än förut. Inte mig emot, ganska mysigt med tjocka tröjor och rejäla skor. Vill helst inte att det ska bli värre dock, när tjocka jackan krävs för att inte frysa så känns det inte okej längre.

Hursom är det riktigt ruskväder idag. Vi får nog nöja oss med "innedjuren" på Skälby, hälsa på hästarna i stallet och de söta små kaninerna. Är lite kluven till hur närgången man ska vara. När jag var liten så vägrade jag sätta min fot på Skälby för jag tyckte det var djurplågeri med djur som bara satt där för att hårdhänta snorungar skulle få klappa dem varje dag. Sedan blev jag medryttare på Skälby och tyckte att hästarna hade det ganska bra, kanske inte lika bra som en del privathästar men klart bättre än ridskolehästar. Under tiden som jag red på Skälby tyckte jag också att personal och volontärer tog ganska bra hand om de övriga djuren . Kaninerna t.ex., som jag känner lite extra för, har fina rasthagar utomhus med möjlighet att springa undan. Men jag såg också en hel del barn (och vuxna!) som inte hade någon som helst respekt för att djuren hade ett egenvärde. Ingen känsla för att detta är deras hem eller att djuren måste få säga ifrån.

Nu är ju Lovisa så liten att hon inte ens kan klappa själv men jag känner mig ändå lite tveksam till hur nära vi ska vara. Som alla andra föräldrar tycker jag ju såklart att mitt barn är vettigt nog att umgås med djuren men samtidigt känner jag att djuren nog uppskattar all fritid de kan få. Jaja, vi får fundera vidare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0