Arga och glada lappar

Jag har på sistone tyckt att det vara lite för mycket arga lappar i vår bostadsförening. Gnäll om tvättstugan, städning, sopsortering osv. Klassiska problem men ack så tråkiga...

Jag är en riktig arga lappar-hatare! Så onödiga! För det första tycker jag att man ibland kan tagga ner lite, ja någon kanske bröt reglerna men det kanske var av en mänsklig anledning? För det andra tycker jag att man kan framföra kritik face to face istället för genom vicevärden och lappar (lite lågstadium) och för det tredje kan man ju framföra den på ett trevligt sätt.

I månadsbladet inför jul stod det att vicevärden hade fått många samtal om att man oroade sig för sin granne och ville hjälpa till, värmade ord och för mig ger det känslan av en omtänksam förening som engagerar och bryr sig. Mysigt! Men redan någon vecka senare satt en lapp på hissdörren om att någon lagt en för stor madrass i soprummet... I stil med "vi i föreningen vill inte betala för att du inte åker tippen". Tillbaka på ruta ett för mitt lapp-humör. Självklart får man inte dumpa madrasser där men varför inte skriva "föreningen har inte möjlighet att hantera så stora sopor och uppskattar om du kan köra den tippen istället. Vänliga hälsningar". Bara en tanke.

I vår tvättstuga finns det åtskilla påminnelser om att man ska städa, hur man ska städa och framför information om "det är ofta dåligt städat här". Det är för övrigt den renaste tvättstugan jag och Älskling har sett, vi har många städmedvetna i föreningen :p

Men sist vi tvättade var det faktisk smutsigt, sådär smutsigt så att det hade varit okej att klaga. Jag blev liiite sugen på att ringa vicevärden, tjalla och "ge igen" på något sätt trots att jag själv aldrig har fått en arg lapp. Men jag sansade mig och kände "jag är inte sån!". Jag hatar stilen och ska då inte stå som avsändare själv. Det känns som att arga lappar lätt blir en ond spiral och lite uppmuntran skulle behövas istället!

För något år sedan knackade en av våra mer städmedvetna grannar på dörren, hon hade haft tvättiden efter mig. "Jag ville bara tacka för den otroligt fina städning! Så härligt att komma till en ren och fräsch tvättstuga!" sa hon. Gissa om man gnodde lite extra hårt följande tvättillfällen bara för att man blev på så bra humör? När jag läser alla arga lappar i tvättstugan som liksom skäller på en innan tvättiden ens är påbörjad så blir jag istället grymt opepp... Får man skäll redan i förväg, palla bry sig ungefär?

Så när jag ventilerade dessa lapp-tankar med Älskling på kvällspromenaden sa han "du får väl sätta upp såna där små guldstjärnor som folk sedan får ta av och sätta efter föregående tvättares namn om det var fint städat!". Positivt och allt! ;) Han skojade såklart men jag nappade direkt :p Imorgon ska ett ark guldstjärnor införskaffas och en glad lapp tillverkas! Detta får bli min julklapp till föreningen :) Kanske ska försöka införa en glada-lappar-bytar-dag också? Tävling om trevligaste grann-lappen? Rama in glada lappar i hissen? Kugghjulen snurrar :p

Kommentarer
Postat av: Eva

Stor guldstjärna till dig för din härliga attityd! :-)

2011-12-17 @ 07:24:46
URL: http://provtyckningar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0