Finsmakare

Gröt? Blää... Välling? Blää... Puré? Blää... Mammas mat? Gott värre!

Nu när Lovisa passerade 6 månader för ett tag sedan känns det okej att börja fundera på det där med mat lite aktivt. Fortsätta amma så mycket som möjligt, men i alla fall veta att hon inte går hungrig om jag är borta 2-3 timmar. Tror att Älskling skulle känna sig lite lugnare också om han visste att det fanns något att ge henne, om det krävdes.

Jag har länge tänkt på BLW som ett vettigt synsätt på mat, men lite lätt stressad över att inte kunna njuta av de där timmarna i skogen med Ture så tänkte jag att något nappflaskevänligt kanske vore lättare att börja med?

När hon var lite så tog ju gärna bröstmjölk på flaska men sedan ungefär 4 månaders ålder har hon tvärvägrat. Hon skulle säkert ta flaskan om hon var riktigt hungrig, men att utsätta henne för den "övningen" är det instället jag som tvärvägrar! Ska vi få henne att äta mat "för vår skull" så ska hon verkligen vilja ha maten och vara nöjd med övergången, annars kan det vänta.

Som det ser ut nu så tänker nog Lovisa hoppa över en den där "barnvänliga" maten i flaska. Jag har själv provsmakat innan jag har gett henne och jag stödjer hennes åsikt till fullo! I den här familjen kommer nog Älskling vara ensam om att tvinga i sig äcklig havregrynsgröt till frukost även i framtiden... Men provsmak på vår mat har fungerat väldigt bra. Thaimat var smarrigt, lax och smörgås ikväll var också jättegott. Kanske räcker det med att vi kan erbjuda vanlig mat de tider jag skulle vara i stallet? I så fall måste vi också börja fundera på innehållet i vår mat, ge Lovisas portion innan vi saltar och liknande.

Men jag stör mig på att det känns tryggare om man kan se på en nappflaska att hon har fått i sig si och så många milliliter jämfört med om hon har ätit t.ex. en morot. Äter hon en morot så tänker jag "hur mycket är en morot? Hur mycket kan de äta? Vad räknas som en portion? Är hon mätt?" men om hon dricker ur en flaska känns det mycket lättare att bedömma vad som är normalt. Irriterande...

Lättare är det med amningen, då känner jag inget behov av hålla koll på hur mycket hon "bör" äta, hon sköter det ju så bra på egen hand. Känns skönt att kunna fortsätta amma och skjuta näringsfrågan mer på framtiden :)

Kommentarer
Postat av: Bodypalace

Charmig och trevlig blogg du har, så där småmysig och intressant. Nästan så att man vill ha egna kids haha =)

2011-12-09 @ 14:28:46
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Eco Baby

Vilket härligt inlägg! Tycker det är kul med mammor som inte vill sluta amma så fort dom kan - bröstmjölk är ju verkligen den bästa näringen för barn och som du skrev känns BLW som ett vettigt tillvägagångssätt.



Dock kan jag inte hålla med om havregrynsgröten, det är ju jätte smarrigt till frukost hehehe..

2011-12-09 @ 18:29:13
URL: http://naturligbebis.blogspot.com/
Postat av: Chayenne - En av Sveriges skönaste unga mammabloggar.

Har kört igång en ny tävling om dagens blogg så va gärna med du också :)

http://sense.webblogg.se/2011/december/vinnaren-bli-dagens-blogg-6.html

(förlåt när du inte gillar sånna kommentarer!)



Ha en trevlig fortsätt kväll :)

2011-12-10 @ 21:38:42
URL: http://sense.webblogg.se/
Postat av: Helena

Ska vi följa varandra på bloglovin :) ? Kram

2011-12-11 @ 10:51:59
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0