Cesar Millan och stryphalsband


Ibland kan Familjeliv vara intressant även ur hundsynpunkt och den här tråden kunde jag inte låta bli: "Det är INTE hundplågeri!". Ämnet är Cesar Millan och stryphalsband.

Självklart rekommenderar jag er att lära hela tråden men här är en sammanfattning av mina åsikter i frågan (på forumet är mitt nick ViVäntarLois):

"Under tiden som jag har studerat hund så har jag har försökt välja utbildningsanordnare inom olika ideologier och metoder, just för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är rätt men också för att ha insyn i de metoder jag väljer bort.

Jag ser idag ingen anledning till att använda mig av CMs metoder, för mig känns han inte tillräckligt påläst och jag anser att det finns gott om alternativa träningsmetoder som leder till samma resultat.

Det finns också mycket i Cesars träningssätt som jag anser är rent djurplågeri. Cesar använder både el och stackel vilket faktiskt är förbjudet enligt svensk lag. Han utsätter ibland rädda hundar för "Flooding", det innebär att man överöser hunden med det den är rädd för i hopp om att hunden ska vänja sig. Hunden blir ofrånkomligt rädd och passiviserad, denna chock misstolkas och man tror att det är en lugn hund man ser. Listan kan göras längre men jag känner att Cesars hundar ofta är missförstådda och det "lugna" resultat man ser är egentligen något helt annat.

Jag har full förståelse för att man som TV-tittare ser en rehabiliterad hund och anser här att TV-bolagen borde ta ett större ansvar för vad som sänds... Här i Sverige, men även utomlands, har Cesar och andra hundprogram kritiserats och många anser att de inte borde få sändas i TV.

Svenska Brukshundsklubben kom med ett press‐ meddelande den 29/1‐08 där de tar avstånd från Cesars metoder i hundträning, många privata hundtränare är också på deras linje.

De flesta hundtränare kan publicera sina ideologier utan att SBK går ut med pressmeddelanden, vilket för mig är en varningsflagg om att Cesar kanske tar det "ett steg för långt". Därför tycker jag också att det kan vara väsentligt för sammanhänget att SBK har kritiserat hans metoder, även om det är "bara" är delar av hans metoder.


Man kan ju vända på det och säga att de flesta hundtränare har positiva bitar också, vilket är lika sant som att de flesta har något negativt. Jag kan hitta en del väldigt bra saker i Cesars träning men på grund av helheten väljer jag att inte stödja honom.


Jag tycker det finns hundtränare som behärskar Cesars positiva egenskaper samtidigt som de tar avstånd från t.ex. el, stackel, flodding och liknande. Då ser jag inte längre någon anledning till att stödja Cesar eftersom man då måste acceptera hans negativa sidor (man kanske inte använder det på sin egen hund men indirekt blir han ju stöttad för sitt helhetskoncept).

Självklart kan man studera Cesar, jag tycker rent av att det är bra att studera alla vinklar och idéer. Men jag tycker att det är riskabelt att rekommendera Cesar i hundträning eftersom man, oavsett man vill det eller inte, rekommenderar Cesar som helhet. Den helheten tycker jag innehåller för många brister.


Vad det gäller styphalsbandet så kommer det idag mer och mer forskning som säger att stryp, och även vanliga halsband, kan ge skador. Självklart orsakar det ingen skada om ägaren eller hunden inte rycker i det så jag menar inte att alla ska sluta använda halsband på sina hundar. Men särskilt när man har en hund som drar borde man avstå, för hundens nackes skull. Såväl ”träningshalsbandet” från Cesar som vanliga stryphalsband kan, enligt fysioterapeuter, orsaka kotförskjutning, whiplashskada och skador på luftstrupen."

 

När man sammarfattar det så här känns det lite rörigt, men tråden finns som sagt att läsa i sin helhet.

 

Tråden finns också kommenterad på Fredrik Steens blogg.

 

Cesars hemsida hittar ni här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0