Sluta leta mat hundjävel!


Hon ser snäll ut men när hon krafsar en på benet för hundraelfte gången så uppfattas hon som allt annat än snäll...

 

MORR! Jag hatar att ha Clara på diet! Och just nu hatar jag henne för att hon inte är mer accepterande till att gå på diet! Och man får faktiskt hata sin hund! Lite i smyg ibland...

Tidigare hade både Clara och Eros fri tillgång till foder, plus lite godbitar däremellan, men sedan vi opererade bort livmodern på Clara så har det varit en ständig kamp mot kilona. Något som inte uppskattas av den ständigt hungriga schappisen... Clara och Eros får mat vid 12.00 och 19.00, däremellan får de mat på promenaderna som belöningar. Om vi skulle fördela måltiderna ytterligare under dagen så skulle det bli typ en plutt per måltid vilket inte känns så motiverande det heller.

Men Clara ägnar nog 70% av sin vakna tid åt att tigga mat, krafsa in till köket för att komma åt fodersäcken, försöka dra ner mina "godisbyxor" från hatthyllan, skälla på matskålen för att den inte fylls på osv. Jag försöker ta bort så många frestelser som möjligt men hundjävlen hittar bara nya sätt att provocera på för att utrycka sitt missnöje. Jag vet inte hur många gånger per dag som jag får lust att tappa fattningen helt och skrika diverse fula ord till henne som på människospråk betyder "SLUUUTA JÄVLA SKITHUND!!". Produktivt eller hur? Precis så som en hundinstruktör ska bete sig...

Det värsta är att jag egentligen förstår henne och håller med henne. Visst har hon alltid haft en förkärlek till att sno åt sig "lite extra" men nu för tiden är hon faktiskt genuint hungrig. Det måste vara fruktansvärt att vara hungrig, ständigt tänka på mat och vara helt beroende av att en tjurig människa tillgodoser ens behov. Men vad ska man göra då? Om jag ger henne mer mat än vad hon får nu så blir hon ganska snabbt tjock och det är inte heller rätt mot henne...

Jag ger egentligen inte så mycket för fettsnålt torrfoder till hundar, jag ger inte så mycket för färdigproducerat foder till hundar överhuvudtaget. Men självklart är det smidigt för oss människor!

Hemma i Kalmar, längst ner i källaren, har jag en engelsk bok med väldigt bra recept på hundmat. Det är "riktig" mat, men anpassat efter hundars behov. Där kan man kanske hitta bra tips på dietmat? En underbar tanke enligt mig, jag har aldrig förstått varför hundar inte ska få äta det bästa de vet bara för att de är hundar? Så länge det är hälsosamt såklart. Många verkar tro att hundar måste äta torrfoder för annars blir de bortskämda? Eller att torrfoder är det enda sättet att få en hälsosam diet till hunden? Jag kan meddela att ni har blivit lurade! "Vanlig" mat till hundar kräver bara lite mer arbete och lite mer kännedom om vad en hund behöver. Och om man tänker på hur mycket billigt skräp som mals ner i torrfoder så borde det inte vara allt för svårt att överträffa det som (hyfsat påläst) hundägare.

Jag ville egentligen bara beklaga mig över Claras hunger... Det skulle inte bli en debatt om vad som är rätt hundfoder, jag återkommer med det den dagen jag själv inte latar mig med torrfoder till hundarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0