Tandborstning på hundar

Clara och Eros som alltid har haft så fin tandstatus börja bli lite sunkiga... Kan bero på foderbytet kanske? Båda äter specialfoder anpassat för Claras allergier (som jag egentligen inte tror på men nu mår de bra på det här fodret och får äta det tills vi kommer hem igen). Väl i Kalmar hoppas jag att nytt foder och bättre ben ska få tänderna i form igen men tills dess vore tandborstning ett bra alternativ.

Självklart är hundarnas tandborstar, tandkräm och skrapa hemma i Sverige så jag tänkte improvisera lite.

Som tandborste föredrar jag faktiskt tandborstar för människor. Det finns specialborstar till hundar men jag tycker att de är lite svårhanterade.

Om man vill använda tandkräm till hunden så finns det specialanpassade tandkrämer för hundar på välsorterade djurbutiker (kanske även apotek?). Om man använder tandkräm för människor är det viktigt att den inte innehåller xylitol, det kan leda till kraftig sänkning av blodsockret hos hundar. Mer information på Giftinformationscentralen. Flour är inte heller optimalt för hundar men barntandkräm brukar innehålla mindre mängd flour än vanlig tandkräm. Självklart kan man borsta med bara vanligt vatten också!


Petosan med kycklingsmak / Pet Clean med leversmak

På sistonde har det kommit många andra produkter som sägs ha effekt på tandhälsan, t.ex. Plaque Off som man blandar i maten och specialla tuggben.


PlaqueOff / Denta Stix

Här är ett citat om tandvård som kommer från Skaraborgs Taxklubb:
"Om tänderna rengörs regelbundet från de mjuka beläggningarna som kallas plack, så undviker man att det bildas tandsten. Tandsten på tandytorna speciellt vid tandköttskanten orsakar inflammation och fickbildning som leder till tandlossning och dålig andedräkt hos hunden. Tandlossning medför inte bara förlust av tänderna utan man vet också att det finns samband mellan tandlossningssjukdomen och andra sjukdomar som hjärtfel och diabetes."

Nu ska jag bara övertyga Clara och Eros om att detta är en bra idé!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0