Dags för ett träningsmål!


Clara ÄLSKAR att träna så hennes engagemang är det inget fel på!

I takt med att energin kommer tillbaka känner jag att vi borde ta tag i hundaktiviteterna här hemma :)

Jag tänker börja med att bryta vår dåliga koppelvana! Just nu går hundarna nästan alltid i koppel, och beter sig därefter... Självklart är koppel ibland användbart, och i många lägen nödvändigt, men för vår del är det är ett riktigt latsnöre! Jag vet ju att hundarna kan gå lösa om jag bara är engagerad i promenaden. När vi har koppel på så är hundarna ouppmärksamma och skälliga. Inte för att de inte vet bättre, utan för att jag inte behöver erbjuda dem ett alternativ. Håller man bara hårt i kopplet så kan ju i alla fall inget farligt hända och då blir det oftast lösningen på situationen, tyvärr...

Nu har jag börjat ha dem lösa korta sträckor. En bit lös, en bit i koppel, en bit lös, en bit i koppel osv. Mest för att varken de eller jag ska tappa koncentrationen. Det funkar utmärkt!

Både Clara och Eros verkar nöjda med att det äntligen händer något :) Jag ser fram emot en ny träningsdag imorgon!

Om det bara fanns fler småbroar här borde vi nog jobba med Claras brorädsla också...

Kommentarer
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

Åh sötnosen :) Min Gizmo är sån när det gäller brunar och galler :)

2011-02-01 @ 10:38:37
URL: http://jenniezen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0