Kids Acro = Striptease för barn?

Idag surfade jag runt lite bland gamla artiklar på Aftonbladet. Då hittade jag "Strippdans för barn - nu i Sverige".

Självklart förfärades jag, precis som man ska göra, och tänkte fördomsfulla tankar som att "de menar säkert i USA" eller "det här måste försigå i nån skum källare i en förort". Sjuka föräldrar som tvingar in sina sminkade små sexåringar i en vuxenvärld och erbjuder pedofiler en helt ny bildbank. Fy!

Men kursledaren för detta som kallades "strippdans för barn" av Aftonbladet var min gamla Pole Dancing-instruktör Petra som driver Dancing Queen i Stockholm. Självklart blev jag nyfiken! Aftonbladet gav inte så mycket information så jag läste även Metros atrikel samt Petra svar på anklagelserna. Det finns inget citat eller bevis på att det är "strippdans" som bedrivs för barn på Dancing Queen, det står bara att barnen tränar i samma lokaler som Pole Dancing erbjuds. Enligt Petra är det vanlig barngympa tillsammans med en fritidspedagog (som annars arbetar med barnrytmik) i deras lokaler.

Slutsatsen jag drog av detta är att Aftonblandets/Metros artiklar i ämnet är sjukt vinklade till Dancing Queens nackdel... Jag kan på min höjd sträcka mig till att det kan vara en olämplig miljö för barn att vistas i, men eftersom jag själv har tränat där känner jag att inte ens det är ett argument. Pole Dancing som träningsform handlar inte om sex eller porr. Lokalerna ser ut ett vanligt gym med stänger i, man klär sig i likadana kläder som på ett vanligt gym och under träningspassen är man allt annat än sexuell. Vad man sen använder sina kunskaper till på fritiden behöver ju inte göra Dancing Queens träningslokal till olämplig.

Nu ser jag fram emot en Uppsala-flytt och pendlingsavstånd till Dancing Queen! Senast jag var där var för ett år sedan på deras Boot Camp med Kyra Johannesen men det vore roligt att gå en 8-veckorskurs och hålla igång lite mer kontinuerligt. En av kurskamraterna på Boot Camp ammade i pauserna så lilla Lois kan säkert följa med ;)

Bild från Kyras studio New York

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0