Vecka 24

KROPPEN: Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

BARNET: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

EGNA ANTECKNINGAR: Jag försöker fortfarande se om jag kan känna av hur Lois ligger (som det stod i informationen för vecka 23) men utan framgång. Älskling däremot lyckas lite bättre och tack vare honom har vi nu också lyssnat på hjärtslagen. Han har försökt med stetoskopet här hemma flera gånger men påstår att min mage pratar för mycket trams för att han ska kunna urskilja Lois. På hans jobb däremot kunde vi lyssna med ultraljud och Lois hjärta slog fint :) Extra kul för Älskling tror jag som inte får äran att själv känna Lois alla vridningar och vändningar i magen.
I övrigt går tiden ganska fort, känns som igår jag skrev info för vecka 23. Det beror nog främst på att jag är ganska pigg nu och inte känner av så många "graviditetskrämpor". Jag kissar minst 5-6 gånger per natt och känner mig smidig som en valross när jag ska krångla mig ur täcket utan att störa hundar och sambo, men det är också det enda som stör :)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Kikar in från Vovve.net! Å vad mysigt med bebis! Fick min son för ca 6veckor sen, STORT grattis:D!

2011-02-01 @ 21:38:39
URL: http://millashjartan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0