Nattningsrutiner

Jag tror inte att självständighet är något som man ska "öva" på med bebisar, för mig går det emot alla föräldrainstinkter oavsett populära råd. Jag tror inte heller att man kan skämma bort dem med för mycket närhet om barnet vill vara nära.

Många varnar för att barnet blir bortskämt och jag undrar lite på vilket sätt det är skadligt med en bebis bortskämd med närhet? Det varnas också för att barnet aldrig kommer att bli tryggt på egen hand och att det alltid kommer att vara "krävande".

Jag tror tvärt om, att ett barn som tankats med trygghet och närhet bär med sig det när den blir äldre och är väl rustad för självständighet när den känner sig redo. Det ger en frivillig självständighet och en trygg känsla i magen. Typ som när Lovisa kastar sig ut i vattnet i simhallen, då är hon lite väl redo... :p

Ikväll somnade Lovisa helt själv i sängen, utan nattning, utan övning och utan bråk. Hon verkade bara nöjd helt enkelt, när hon hade fått leka av sig lite med täcket :) För mig känns det lite konstigt, hon är ju inte den enda som tycker att vårt kvällsgos är mysigt! Men det stärker mig i alla fall i tron om att även barn som får sina behov tillfredställda direkt, alltid lyssnas på och alltid får vara nära växer upp till självständiga små individer :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0