Coolaste lekmattan

Fick för några dagar sedan fick jag frågan om vad Lovisa önskade sig i julklapp och hade inget direkt svar. Vad önskar sig någon som är sju månader (vid jul alltså)? Det känns onödigt med en massa krimskrams bara för sakens skull, samtidigt känns sju månader som en ålder då det är lite kul att öppna egna paket.

Hittills står i alla fall två saker på listan: tripp trapp barnstol och byggklossar. En resebarnstol från IKEA har vi redan som används ganska flitigt men den kan ju användas som just resebarnstol i framtiden. Stokkes tripp trapp i valnöt tycker jag är väldigt fin, håller en bra kvalité och fungerar långt upp i åldrarna. Tyvärr verkar det som att de nytillverkade babyseten är i plast och det var inte särskilt snyggt i min smak, kanske finns det begagnat i trä?

Byggklossar känns som en mycket bra leksak från ca halvåret. Fungerar också högt upp i åldrarna, övar både motoriken och fantasin, kan förändras i det oändliga osv. Det känns gediget och vettigt på något sätt. När jag var liten hade vi färgglada klossar i trä och i diverse former men dessa är tyvärr borta. Nu är jag väldigt bestämd med att det ska vara "exakt sådana" klossar... 

Jag besökte Paddington idag på jakt efter fina byggklossar men hittade inga som var helt rätt. Det fanns några olika klossar med motiv på men jag kände att det begränsade leken och fantasin lite för mycket. Annars var kvinnan i butiken mycket klok vad det gällde "inga vassa kanter" :) Hursom skulle de få in ytterligare en variant i november så jag återkommer då.

Vad jag däremot hittade var en lekmatta i underlagsmaterial, byggd som ett pussel med bokstäver A-Ö och siffror 0-9 som också gick att plocka isär. Perfekt! Mattan var lite mindre än vad jag hade tänkt mig, men ändå "trillvänlig" åt alla håll. Härlig textur att pilla och tugga på, tillräckligt sträv för att kunna ta sats och krypa på. När hon blir äldre kan vi säkert ha kul med bokstäverna och siffrorna också :) Pris endast 199:- (billigt för att vara Paddington...).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0