Bättre mat

Att börja tänka mer på vad vi stoppar i oss står högt upp på min lista med mål och ambitioner just nu. Hälsosamt, varierat, etiskt, miljövänligt, inga onödiga tillsatser... Ja, ni vet, hur lätt som helst ;)

Älskling äter endast vegetarisk mat av hänsyn till miljön och jag äter såklart också vegetariskt hemma eftersom vi äter tillsammans. Däremot har jag inget emot djurprodukter om jag blir bortbjuden och min förhoppning är egentligen att kunna äta kött, fisk, skaldjur och andra djurprodukter, men i rimlig mängd och med starkare kontroll på varifrån de kommer.

I miljöfrågan känner jag att minskad konsumtion räcker för mitt samvete, men djurens behandling är desto viktigare. Jag vill veta att djuren har haft ett så bra och naturligt liv som möjligt, att de utfodrats sunt, att de slaktats schysst och nära gården osv. Kriterier jag sällan ser uppfylls. I och med mitt arbete med Blå Stjärnan (volontärer inom lantbruket) så har jag besök många kött- och mjölkgårdar och hittills har ingen varit direkt apitretande... Får är nog de djur jag upplever har det bäst och närheten till Öland gör att man kan hitta trevliga gårdar samtidigt som det är närproducerat :)

Senare ikväll kommer i alla fall två recept på goda, vegetariska grytor som vi testat i helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0