Matrutiner

Nu börjar vi så sakta men säkert introducera mer mat. Vi började med lite smakisar redan när Lovisa var 4 månader, avbröt och började lite smått igen när hon var drygt 6 månader. Men då handlade det om en halv tesked ett par dagar i veckan, max.

Jag känner mig så nöjd med amningen, tror att Lovisa mår bra av att ta det i lugn takt och i ärlighetens namn är vi nog lite för lata/vimsiga för att komma ihåg det här med matrutiner, matsäck när man ska iväg, mellanmål för att förhindra kinkighet osv. Verkar jättekrångligt (för oss) och amningen är så smidig för hela familj :)

Men nu tycker Lovisa att det är riktigt intressant med mat så då har vi hakat på. Jag tänker mig att någon kombination av BLW och traditionell matning skulle vara bra. Jag vill att hon ska få experimentera på egen hand men tycker samtidigt att det vore smidigt att kunna "hjälpa till" lite när man är bortbjuden t.ex.

Än så länge verkar det fungera bra, hon förvånar mig faktiskt med en bra aptit både när hon äter själv och när hon blir matad. Hon tycker att det är roligt att experimentera själv men det är nog ändå inte i närheten av hur roade, fascinerade och stolta vi föräldrar blir när vi tittar på henne! Så duktig hon är :) Att vi sedan har matrester överallt och måste tvätta kläderna efter varje måltid känns förvånandsvärt okej, helt värt det så att säga.

Vi ger henne nu vanlig mat (vår middagsmat och/eller frukt) någon gång om dagen. Skulle säga att hon får i sig en/två matskedar varje gång. Låter nog ganska lite jämfört med "standradmodellen" men jag håller som sagt gärna kvar amningen en lång tid framöver och har inget behov av att stressa. Tänker mig att även Lovisa får goda matvanor om avvänjingen sker på hennes villkor och i hennes takt. Än så länge ser hon nog mat som en rolig bonus och inte som ersättning för en "måltid".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0