Kul med debatt - långtidsamning

Är man amningsintresserad så har man nog inte missat de senaste dagarnas debatt om omslaget på Time. En pojk i 3-årsåldern står på en stol och ammar. Många, främst amningsförespråkare, har kritiserat bilden för att provocera mer än nödvändigt.


Jag förstår vad de menar, pojken känns väldigt tillgjord för att likna en "vuxen man" och spär på fördomarna om att långtidsamning är sexuellt, stötande och onaturligt. Att stå på en stol och amma känns inte som heller den vanligaste amningsställningen ens när det kommer till större barn och fungerar knappast som en normaliserande bild, om det är det man eftersträvar. Texten "Are you mom enough" tycker jag är mycket onödig och inte positiv på något sätt.

Samtidigt har bilden verkligen väckt debatt, dels om amning överlag men främst om den snäva amningsnormen, vilket känns väldigt positivt. Bilden har även figurerat i sammanhang som vänder sig till en bredare läsarkrets än redan vunna entusiaster.

Om man går in på hemsidan till Time Magazine så finns det fler bilder från repotaget och personligen tycker jag att de här nedan visar mer trygghet och närhet, grundtanken för mig om man skulle amma länge. På samtliga bilder gillar jag att de visar upp kvinnor som utsrålar lite attityd! Här tycker jag att fotografen har lyckats bra eftersom fördomarna många gånger handlar om kvinnor som lever hippieliv, syr barnens tygblöjor och endast äter egenodlat. En bild som inte så många känner igen sig i. Undersökningar visar istället att långtidsammare är ganska "normala", ofta medel eller överklass, förvärvsarbetande och högutbildade (källa: amningsbloggen).

Sammanfattningsvis gillar jag idén från Time. Coola kvinnor, intressant ämne, bra debatt men tyvärr en ganska kränkande titel och personligen förstår jag mig inte på combatbyxor överhuvudtaget (men det är en annan debatt).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0