Lite slut i rutan

En intensiv helg i Stockholm, en full släpvagn med möbler från sommarstugan till förråd i Kalmar, mycket tid i bilen och begänsat med sömn har tagit lite på krafterna. Det har inte känts som att vi har "gjort något särskilt" men när Lovisa tog sin eftermiddagslur så slockade både jag och Älskling, hur skönt som helst att få sova ikapp. Möbelflytten och bilåkandet (samt solen!) tog lite på kroppen men nu är det dags att komma i fas igen.

Valborg missade vi helt. Eller rättare sagt vi valde bort det när vi satt i bilen hem från sommarstugan och insåg att om vi ska klämma in att titta på elden så blir kvällen väldigt sen, möblerna lär ju inte lasta in sig själva i förrådet. Hundarna och Lovisa var väldigt tålmodiga, trots många timmar i bilen. Vi lyckats tajma sömn både till och från stugan för Lovisas del och hundarna kunde springa av sig lösa när vi var där.

Idag har jag haft privatkund i Nybro och lyckades självklart boka den tiden utan en tanke på att tågen var inställda på röd dag idag. Det innebar att Älskling fick äran att köra mig. Suck för dålig planering från min sida... I fortsättningen måste jag bli bättre på att ha klt.se framför ögonen innan jag bokar tid, eller typ ta det där körkortet så jag i alla fall får göra jobbet själv när det kör ihop sig. Nytt körtillstånd ligger ifyllt på köksbordet, bara synundersökning fattas. Sen får vår andrabil (manuell bubbla istället för vår automat) ut och finköra i vårvädret.

Ikväll är det dags för vardagslydnad och jag tror Eros får följa med den här gången. Det börjar bli dags att vänja hundarna vid att vara assistenter så att de kan hjälpa till på kurs utan att innebära någon störning för min del. I dagsläget är Clara en exemplarisk kurshund så länge som jag är nära och arbetar med henne, tyvärr blir hon frustrerad av att stå bunden vid sidan om och det måste vi jobba med innan jag ta med henne fullt ut. Eros är mycket lättare att ha passiv, han lägger sig ner och somnar om han bara får en trygg plats. Han är istället lite tveksam i stora hundgrupper och jag känner att det tar lite för mycket av min uppmärksamhet om jag ska hålla koll på honom nära andra ekipage. Idag börjar vi alla fall med att han bara får ligga vid sidan om, det blir om inte annat lite träning för mig i att ha med egen hund på kursen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0