Föräldralediga

Nu är både jag och Karl föräldralediga och hemma med föräldrapenning. Trots att Lovisa har varit hemmabarn på heltid sedan hon föddes så känns det lite ovant och konstigt att detta nu är vår "enda" uppgift, att ta hand om vårt barn. Hittills har vi alltid pusslat med hemmalivet samtidigt som vi gjort något annat. Karl har tagit komp och semester, jag har studerat eller haft hundkurser med Lovisa som sällskap och mycket har vi varit hemma på sparpengar. Föräldrapenningen har vi sparat för att kunna använda den dagen den "verkligen behövs". Nu vill vi amortera och använda ROT-avdrag efter renoveringen så den här hösten var det dags.
 
Karl sa idag när vi åkte hem från Måsen, "vad konstigt, det är det här jag får betalt för nu!". Ja, det är verkligen lyxigt! Det känns som att vi har vant oss vid att hemmatiden med barn är något som man finaniserar själv, inte något man får av staten. Så när vi nu får lön av staten för att ta hand om vårt egna barn känns det som en lottovinst ungefär. Att vi båda är hemma samtidigt är också hur lyxigt som helst :)
 
Planen för höstens föräldraledighet börjar kännas ganska klar, även om det finns utrymme för förändringar beroende på hur livet med två barn visar sig vara. Nu kommer vi att vara hemma båda två på heltid fram till halva oktober. Min termin på juristprogrammet börjar den 2 september men jag kommer att avvakta med att åka ner tills de första obligatoriska momenten börjar, dvs. i slutet av september. Sedan kommer det att vara 1-3 dagar/vecka som jag måste närvara i Lund och då kommer Lovisa att vara hemma med Karl samtidigt som bebisen nog följer med mig. Från början tänkte vi att Karl skulle arbeta på förmiddagarna och vara föräldraledig på eftermiddagarna en lång tid framöver (övriga familjemedlemmar sover ju ändå hela förmiddagarna så vi lär knappt märka att han jobbar ;)). Men nu när det visade sig vara ganska många dagar med närvaro i Lund så får det nog bli heldagar när han väl går till jobbet i alla fall. Det vill säga vara helt ledig 1-3 dagar när jag är i Lund, arbeta kanske två heldagar och sedan få en eller två vardagar per vecka hemma tillsammans. För att den där amorteringen ska gå framåt så blir det också några söndagsjourer under hösten men det känns helt okej när han ändå är hemma så mycket. Jourerna ger ju så mycket mer än en vanlig vardag, både i lön och i komptid.
 
Jag kommer att ta föräldrapenning sju dagar i veckan hela hösten för att komma upp i tillräcklig inkomst för mitt ROT-avdrag. Känns läskigt... Det har nästan blivit lite av en besatthet att inte slösa föräldradagar så att plocka ut sju dagar i veckan känns riskabelt på något sätt. Men ekonomiskt är det ju vansinne att gå miste om 50 000:- i ROT-avdrag och efter årsskiftet kan jag återgå till studiebidrag istället. Resterande dagar sparar jag för framtida sommarlov eller om jag, mot förmodan, skulle ha en vanlig anställning i framtiden där det krävs föräldradagar för att få vara hemma.
 
Det känns tryggt med föräldradagar kvar så att vi aldrig av den anledningen blir tvugna att använda dagis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0