Hemmaprojekt

Nu har vi börjat komma igång och gör iordning det vi ärvt och fyndat på loppis. Det tog ett tag innan vi landade i huset efter renoveringen men nu börjar det växa fram en bild av hur vi ska möblera och vad vi vill ha.
 
Att renovera och fixa gamla möbler istället för att köpa nytt känns bra ur många perspektiv. Miljövänligt, ekonomiskt, unikt och ganska härligt att kunna säga "det här har jag gjort!". Möblerna som vi ärvt från släktingar har såklart ett känslomässigt värde i sig också.
 
Men det är inte helt gulligulligt med tusen fixarprojekt i huset. Både jag och Karl verkar ha brutalt svårt för att umgås med färgburken, det är verkligen tidskrävande och såååå tråkigt! Vi kommer på många ursäkter för att måla nästa grej "snart", samtidigt är det lite jobbigt att gå runt och titta på halvfärdiga projekt. Så när något äntligen är färdigt gäller det att njuta! :)
 
Stol från Human Bridge, vi fick fem stycken för 250:-
 Färdigt resultat
 
Stolarna har slipats, målats och lackats med matt klarlack för att bli hållbara. Vi använder samma vita färgnyans som till våra lister och dörrar (det kan vara förvånandsvärt stor skillnad på vitt och vitt). Med samma färgkod och finish så harmoniserar det hur bra som helst!
 
Stolsitsen blev lite av en kompromiss mellan funktion och skönhet. Det gråa tyget är linneimitation som passar bra in färgmässigt, men för att vara avtorkningsbart vid blåbärsfläckar och annat barnrelaterat så blev det ett behandlat tyg som är lite plastigare än vad jag hade valt annars. Jag tänker mig att detta kommer ge oss minst huvudvärk i vardagen med två småbarn och sedan får vi sy fina överdrag att använda vid festligheter. 
 
Nästa projekt var en IKEA-pall som hade levt ett hårt liv under renoveringen. Den var vit i grund men hade fått både repor och missfärgningar. Slipning, målarfärg, tapetsering och några lager matt klarlack gjorde den fin igen! Här tog jag tre lager lack eftersom slitaget blir ganska stort på en pall som man ska stå på.
 
Pallen används främst i köket, Lovisa behöver komma upp en bit för att kunna hjälpa till vid köksbänken, så samma tapet som vi har i kök/matsal passade riktigt bra! Så här i efterhand är jag glad över att pallen blev så förstörd när vi renoverade, annars hade den inte blivit specialfin med tapet ;)
 
 
Lovisa tycker, tack och lov kanske, också att det verkar halvtrist att måla möbler så det får vi göra själva. Annars försöker vi involvera henne lite på hennes nivå. Just nu blir mycket städning och hämtning/lämning av saker men hon tycker det är skoj och får känna sig delaktig så alla är nöjda. Många nya ord blir det när man ska hämta rätt vertyg och lära sig vad som används till vad. Hon hade nog helst velat lära sig symaskinen men det tycker jag är lite läskigt så vi får väl se vad för slags syprojekt hon kan få vara med på i framtiden. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0