Lugnande besked

Förra terminen på juristprogrammet blev ju lite mer ansträngd än vad vi hade räknat med. Renoveringen av huset tog inte alls 3-4 veckor utan det blev drygt fem månader med provisoriskt boende i mormors matsal. Den där graviditiden vi väntat på kom också sådär lägligt att mina värsta månader, de där då jag bara mår pest och inte orkar något, sammanföll med terminsstart, renovering och allmänt kaos. Karl som skulle vara föräldraledig lite extra så att jag skulle kunna fokusera på plugg fick jobba istället och tillfällena i Lund begränsandes till när det var absolut obligatoriskt. När vi började närma oss slutet av våren så kände jag att rättegångsspelet och väl genomförda tentor fick vara "good enough" på juristprogrammets första termin. Sista uppsatsen, värd 6 hp, bad jag att få skjuta upp. Kände inte att jag hade fokus att genomföra den på ett bra sätt, särskilt inte när vi fortfarande levde i våra flyttkartonger hemma hos mormor och saknade Internet. 
 
Nästa examinationstillfälle för uppsatsen är snart, inlämning den 22/8 och seminarium den 29/8. I våras bad jag om att få ta det här datumet eftersom det kändes så lååångt in i framtiden. Tills dess bara måste vi ju vara färdiga i huset, uppvilade och i form ;) Att BF för den lilla bebisen är den 30/8 bekymrade mig inte särskilt, det löser sig alltid. Föda kan man göra i Lund också och nyfödda kan åka i sjalen.
 
Men nu känner jag att en plan B kan vara bra att ha... Sannolikheten att vi föder barn eller precis har fött barn samtidigt som seminariet är väl ganska hög och även om det självklart går att åka till Lund samtidigt så är det ju inte det mysigaste sättet att spendera sina nyförlösta timmar på. Rutinerna för inlämning av uppsats, uthämtning av den uppsatsen man ska opponera på osv. är också ganska stela vid Lunds universitet. Det är inte bara att maila över uppsatsen om man skulle befinna sig på förlossningen på "fel" dag. Uppsatsen ska lämnas personligen i receptionen, två dagar senare ska man hämta ut uppsatsen som man opponerar på och ytterligare några dagar senare ska man tillbaka för seminarium. Ber man väldigt snällt skulle man nog kunna sköta inlämning och uthämtning av uppsats via snigelpost men då är det väldigt tajta tidsmarginaler för att det ska komma fram i tid. 
 
Igår mailade jag studievägledningen för att höra mig för om lite olika alternativ, om jag nu inte reder ut det. Räknade med att det ändå var den 22/8 som skulle gälla som deadline och att det helt enkelt var tvunget att gå. Jag har förstått att man har fem tillfällen per uppgift på sig att misslyckas, samt att man för genomföra termin två trots att man har rester från termin ett. Så egentligen är det långt kvar innan det är helt kört men jag gillar inte att vara precis på gränsen heller. Gruvade mig verkligen inför samtalet med studievägledaren, jag avskyr att inte vara "bäst i klassen" utan istället be om uppskov! Men studievägledaren ringde upp och lyckades ypperligt bra med att säga precis det jag behövde höra :) 
 
För det första var han sådär trevlig och lättpratad att man släppte prestationsångesten lite. För det andra förklarande han att man måste lämna in en uppsats och bli underkänd för att förbruka sina omprövningstillfällen, dvs. jag har fortfarande alla fem chanserna kvar (inte för att jag planerar att bli underkänd fem gånger på en ganska liten uppsats, men det kändes ändå bra att höra). Att termin ett inte behövde vara klar inför termin två stämde också och han tyckte att endast uppsatsen var en ganska liten del att ha kvar. Hans förslag var att inte stressa med uppsatsen nu i augusti, och på så sätt förbruka ett tillfälle, utan istället skriva klart uppsatsen men välja ett senare examinationstillfälle då bebisen är ute och vi kommit i fas som tvåbarnsföräldrar. Jag sa att det ändå hade känts ganska bra att få bocka av uppsatsen som klar, istället för att vänta tills nästa tillfälle som inte är förens i januari. Men när vi gick igenom mina resultat från tentorna uppmärksammade han att om jag lämnar in en riktigt bra uppsats så har jag chans att få ett Ab i betyg från hela termin ett, men om jag lämnar in en "okej" uppsats så halkar jag ner på Ba istället. Juristutbildningen är lite unik på det sättet att man efter utbildningens slut tävlar med sina betyg om man vill få en bra plats för tingsmeritering. Det gäller att alla terminer blir bra om man vill kunna välja fritt i framtiden. 
 
Så min nya "plan A" är att skriva färdigt uppsatsen nu (för att sedan kunna fokusera på termin två) men under hösten boka in tid med både studieverkstan och min handledare så att vi i lugn och ro kan gå igenom uppsatsen och öka chanserna för ett bra betyg. Peppad av det trevliga, och lugnande, samtalet med studievägledaren så är halva uppsatsen nu klar! Fick ett väldigt flow när jag lagt på luren ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0