På önskelistan

Idag har vi besökt goda vänner för poolhäng och grillkväll, mycket trevligt! De har fått till en riktigt mysig del av trädgården för pool och matplats, vi är lite sugna på något liknande hemma hos oss. Det faller nog under kategorin "färdigt om 10 år" men det är ändå kul att drömma och planera!

Lagom stor pool för bus och några simtag.
Glas från återbruket, me like :)
Taket av vindruvor är ju urmysigt! Och vi har några vinrankor som idag växer på huset och måste flyttas, som uttänkt!

Loppisfynd

På vägen hem från tältnatten igår så stannade vi till på en loppis. Såg inte så mycket ut för världen men var väldigt välsorterad. Jag är just nu på jakt efter vackra trälådor till skafferiet och hittade en hel del fina gamla sockerlådor. Tyvärr visste ägarna deras andrahandvärde så jag avstod :p Hittade däremot en nästan komplett matservis som passade perfekt till våra matsalstapeter. Den fick jag hem för 300:- och kände mig mycket nöjd! Kan max bjuda 7 personer samtidigt på huvudrätt (18 personer om vi ska ha soppa haha) men det känns ganska lugnt.

Lovisa fick med sig en kopp hem också, en med samma motiv som på sagotavlorna hon har fått av mormor. 10:- var den värd!

49 dagar kvar

49 dagar kvar, sedan är det dags för bebisen att titta ut enligt schema. Är hon lika punktlig som Lovisa var så är det 50 dagar kvar. Jag börjar känna mig otålig! För bara ett par veckor sedan sa vi att vi var så oförberedda den här gången, att vi inte hade koll på veckor, dagar, centimetrar och sånt. Det stämmer nog till viss del fortfarande men nu börjar det i alla fall kännas att det närmar sig.

Jag har lånat hem alla föda barn-böcker från biblioteket, fortfarande lika sugen på att kunna föda hemma den här gången trots att det då får bli oassisterat. Karl övar på att höra hjärtljud med stetoskopet och snart ska jag nog få till ett maraton med filmer och dokumentärer med tema hemförlossning. Känns både häftigt och mysigt! Förhoppninsvis känns det lika bra och tryggt om 49 dagar också :)

Första campingnatten med två-åring

Nu har vi invigt vårt nya, lite större, tält inför Askö Family Camp. Det kändes vettigt att ta en natt nära hemmet innan vi ger oss iväg för en vecka 40 mil bort. Det blev också tältpremiär överlag för 2013 och den lilla minisemestern får nog betyget "helt okej".

Vi var verkligen helpepp men när vi kom fram igår runt lunch så var vädret inte riktigt vad SMHI hade utlovat. Regnet höll sig borta men det var ändå lite kyligt. Vi tog en promenad för att kolla på kossor, getter och en ekologisk gårdsbutik istället för strandhäng. Det var helt klart mysigt och både Lovisa och hundarna var nöjda med bytet.

På kvällen grillade vi på en camping nära vår tältplats och tog även en kortis inne i bastun. Vi grillade på den campingen sist vi tältade också och de har verkligen en mysig stämning där! Annars är varken jag eller Karl så mycket för det där husvagnslivet med eget litet staket och matchande overaller. Men här har de "det". Och en bastu! Bastun är en superbonus när solen gått och lagt sig och man vill krypa ner uppvärmd i sovsäcken :) Så trots lite dåligt väder får torsdagkvällen tummen upp.

Natten däremot... Lovisa har sovit oroligt hela vecka och tält gjorde uppenbarligen inte upplevelsen bättre :( Hon vaknade ofta, det var kallt, jag var kissnödig... Känns inte som att vi sov överhuvudtaget.

Innan jag träffade Karl så var jag definitivt ingen tältmänniska, tyckte det var sjukt onödigt att göra det obekvämt för sig när det finns hotell. Nu har jag faktiskt börjat uppskatta möjligheterna och friheten med tält, till och med börjat gilla hela naturupplevelsen. Men när jag inte får sova ifred och är graviditetskissnödig heeeela tiden så har jag ungefär samma humör som mitt 14-åriga jag på påtvingad klassresa till Ljungnäs. Det är kallt, blött, trångt, krångligt och bara allmänt provocerande...

Nattens aktiviteter påverkade helt klart vår pepphet idag. Vädret var fantastiskt och vi tog lite brunch nere vid vattnet. Lovisa tittade på fiskar och maneter men badade inte då termometern visade 15 grader och det var för kallt. Det hade kunnat bli en riktig toppendag i solen men vi längtade helt enkelt hem. Hem till sängen och det okomplicerade. Så runt lunch packade vi ihop och begav oss hemåt igen, lite besvikna över att vi inte tog tillvara på dagens "fulla potential" men ändå ganska nöjda med en lugn eftermiddag hemma.

Jag är mycket glad över att "någon annan" besitter tältkunskaperna i vår familj ;)
Lovisa var också väldigt imponerad!
Provlåg madrassen.
Efter att föräldrarna gett en snabbkurs om ensilagebollar på en två-årings nivå konstaterade Lovisa att de i alla fall var roligast att klättra på!
Karl bar igen för första gången på länge, håller tummarna för att ryggen ska hålla nu för det är väldigt mysigt :)
Snackade lite med bocken.
Full fart!
Grillkväll.
Lovisa upptäckte tyvärr att mittentråden hade el i sig... Trots att föräldrarna redan testat översta tråden och hundarna den understa. Stackarn...
Någon älskar sin gröna "smultie" (smoothie).
Härligt väder idag!
 Ett av våra vanligaste samtalsämnen nu för tiden: vindkraftverk! Hur stora de är, hur långt bort de är, om de snurrar eller ej, hur många det finns, varför de finns... Snart får vi nog låna en bok på bibblan och läsa på lite om vindkraftverk för att hålla diskussionen givande :p

Packar för minisemester

Imorgon ska jag rida ut en sväng på morgonen men sedan kommer Älskling, Lovisa och hundarna och hämtar upp mig för en minisemester utanför Karlskrona. För två år sedan hittade vi en riktig pärla som vi tyvärr inte återvänt till, trots att vi pratat om det så fort solen kommer fram och det ligger bara dryga timmen bort. Men nu har vi packat vårt nya tält, sovsäckar och god picknickmat!

Det ska bli så skönt att komma iväg lite, och kul att inviga tältet med en lite äldre Lovisa. Första sommaren med Lovisa så tältade vi en hel del, då var hon bara 1-4 månader gammal. Förra året vet jag inte vad som hände men vi kom aldrig riktigt iväg mer än på dagsturer. Men för en vecka sedan bytte vi vårt tremannatält till ett fyrmanna och känner oss pepp på äventyr. Morgondagen blir en bra uppvärmning för Askö Family Camp också, då ska vi tälta en vecka i sträck.

Så här liten var Lovisa sist vi besökte vårt tältställe
 Det känns overkligt att vi snart ska ha en sån här liten bebis igen :)
Förvånandsvärt trevliga grannar

Borrelia

Vi har för första gången borrelia i den här familjen, jag hittade en röd ring i Lovisas knäveck för ett par dagar sedan. Har inte sett någon fästing där men vågade inte chansa utan kör nu en dos med Kåvepenin tre gånger per dag i tio dagar. Började hur smidigt som helst, Lovisa tyckte det var superkul med medicin! Tre dagar senare är det inte riktigt lika kul längre...

Vi tog Kåvenpenin Frukt, smakar ändå inte gott men kanske liiite bättre än vuxenvarianten. Men tvång är inget vi övat på direkt utan samtliga tycker att det är väldigt jobbigt när Lovisa inte vill... Får se om vi hittar något gott att "gömma" medicinen i imorgon så att det går lättare. Borrelian verkar ju tack och lov inte besvära henne.

Skön dag

Idag tog vi en lite för lång sovmorgon men kom till slut iväg. Vi hämtade upp mormor och skjutsade sedan ut henne och Lovisa till Revsudden för bus med Mia, Emil och Linus (eller Lunis som Lovisa säger). Det var en minst sagt pepp unge som vi hade med oss i bilen! Mormor hade preparerat henne med allt skojigt hon kunde göra med Emil och Linus. Bada i poolen, åka rutchkana, köra traktor, leka i sandlådan... Kunde inte bli annat än toppen, det var de helt överens om.

Jag och Karl fick också en toppendag, om än lite lugnare. Vi plockade upp hämtmat och åkte ut till Björnö för en picknick, bara vi två och hundarna lösa. Clara tyckte nog att det var liiite för varmt för en heldag ute men vi andra njöt av den stekande solen och 30 graders värme. Kunde blunda en stund utan att behöva hålla koll :)

Men väldigt snabbt känns det tomt utan vår lilla Boll och vi åkte tillbaka till Revsudden lite "för tidigt". Köpte jordgubbar på vägen ner, det var lagom svalkande i värmen. Väl där hittade vi en väldigt glad nakenfis i poolen, gick ingen nöd på den ungen inte! Hon hade haft fullt röj med Emil och Linus, ätit god mat och gosat med mormor. Roligt för dem att dagen blev sådär toppen som de hade laddat för!

Väl hemma igen var vi en hel familj som gick på snooze i värmen. Jag och Lovisa har sovit, resten har slappat. Nu ska väl värmen släppa taget och jag är sugen på en långpromenad i skogen, det ryktas om mogna blåbär! Tyvärr får jag nog ta den promenaden själv i så fall, ingen annan orkar ge sig ut. Kanske blir det en egen promenad med lite musik i öronen, kanske blir det lite husfix om Älskling är pepp på det istället. Oavsett somnar vi nog ovaggade ikväll :)

Tvättstugan

Vår tvättstuga är ett sånt där projekt som har gnagt lite på mitt samvete, främst i och med att vi har hyresgäster som också ska nyttja den. Men under renoveringen har vi inte haft något val annat än att fylla den "diverse". Varenda millimeter av källaren har varit full av våra möbler, kläder, bra att ha-saker och i ärlighetens namn en massa svårdefinierat skräp. När de borrat och haft sig här uppe har också putsen på betongväggarna där nere fått sig en omgång, en hel del har smulats sönder och lagt sig på våra saker och på golvet. Inte sådär rent och fräscht med andra ord. Men nu börjar det ordna upp sig! Så igår tömde jag hela tvättstugan på våra möbler och småsaker, dammsög och har börjat föreställa mig hur den kan se ut i framtiden. Så skönt!

Nu är den långt ifrån färdig, men den är i alla fall funktionell och ren! Väggarna ska fixas och målas vita, mattan ska klippas till och fästas med golvlister, skåpen ska få dörrar, rören ska döljas, en mangel och lite hyllor ska in osv. Sen måste den ju dekoreras lite också så att det blir mysigt att vara där :)

Vi får väl se hur många veckor det tar innan det kommer upp några "efter-bilder" men just nu känns det bra att överhuvudtaget kunna röra sig där nere och slippa få en massa byggdamm på det nytvättade!

Onsdagen i bilder

I onsdags hade vi en sån där dag då vi bara gjorde mysiga saker och struntade i resten. Tog sovmorgon, lagade god mat, var i lekparken, tog en långpromenad, tittade på fåglar och hade det allmänt lugnt och skönt. På kvällen åkte jag ut till stallet men när jag ridit klart så gjorde familjen sällskap för en kvällstur i Bottorp.

Härligt!
 Lovisa dubbelkollar så att lunchen smakar bra, tomat och broccoli var bäst.
 Alla ska få njuta lite av maten, enligt Clara är arbete bästa kryddan :)
 Bäst just nu enligt Lovisa: gå på trottoarkanten.
 Lillvikens lekplats.
 Vårt favvisträd i parken, vackert :)
 Det var en väldig brist på fåglar den här dagen, Lovisa var pepp på svanar. Till slut hittade vi i alla fall en flock med gäss, de finns ju i överflöd här ;)
 Fullt ös på nakenfisen.
 Mysigt med fågelskådning :)
 Bästa mellanmålet. Nu kan vi hämta jordgubbarna i trädgården :)
 Pappa och Lovisa hälsar på kossorna i Bottorp.
 Ganska söta :)
 Bäatrice lever ett hårt liv, men hon är i alla fall väldigt älskad ;)
 Lovisa och Eros håller span från stenmuren.
 Puss! En mer överbeskyddande barnvakt får man leta efter, i alla fall i den här familjen ;)
 Fin unge :)
 Mat?! Sa någon mat?!
 Murar är allt bra spännande.
 De finaste som finns ;)

Födelsedagsröj i Nybro

Igår fyllde äldsta brorsan 16 år och vi var där för kalasfirande. Alltid väldigt trevligt! Och 16 år, inte en så liten lillebror längre.

Lovisa är ju alltid väldigt pepp på att åka till Jacob och Samuel i Nybro. Igår när vi åkte dit hade hon även snappat upp andra positiva saker med att åka dit, "Cicci också där, då vi äta goda maten!". Undrar vem hon kan ha hört det ifrån? Och ja, vi kom såklart proppmätta hem!

Jacob fick hantlar att träna med, själv tyckte jag att det var träningspass nog att bära hantlarna från affären ut till bilen. Tänkte använda magen som schysst avlastningsbord men fick en hård spark som svar, bebis ville nog inte heller bära hantlar ;)

Kalas"barnet"
 Bollar och trädgård är skojigt!
 Större barn har plattare leksaker
Fick lite fart på äldsta också :)
Sociala klubben hittade TVn, Lovisa diggade i ca 2 minuter och sedan försvann hon ut igen. Gäller att motionera sina föräldrar lite :)
Kalas där det finns djur får en extra guldstjärna av Lovisa ;)

Barnvakt

På sistone har vi haft det riktigt lyxigt på barnvaktsfronten, det tycker nog både jag, Karl och Lovisa. Vi har ju varit väldigt restriktiva med barnvakt, ville inte lämna ifrån oss Lovisa när hon var liten. Sedan har vi inte ett överflöd av barnvakter heller, i alla fall inte nu när vi endast lämnar till de vi vet att Lovisa känner sig till hundra procent trygg med.

Men nu på sistone har Lovisa pratat väldigt mycket om att hon vill vara hos momor Margita och mormor Ewa. "Lovisa vara själv mormor Gita, mamma inte följa med" ;) Hos just mormor Margita har det också blivit mycket lättare att lämna nu när Lovisa är mer självgående. Min mamma har ju alltid kunnat bära, mata, följa efter osv. men mormors muskelsjukdom gjorde det svårt för henne att ha Lovisa längre stunder själv om något skulle hända. Nu däremot är Lovisa en riktig liten hjälpreda och väldigt snäll mot mormor som inte kan själv. De läser böcker, lägger pussel, lagar mat och äter jordgubbar på altanen. Kort sagt tycker nog samtliga inblandade att de har det jättemysigt :)

Det faktum att Lovisa så gärna vill vara hos sina barnvakter smickrar dem nog lite för nu är det inte bara Lovisa som ber om att få gå till mormor själv. Mormödrarna ringer också upp och frågar om de inte kan få låna barnet en timme eller två. Så nu var Lovisa hos mormor en timme igår så att jag kunde åka tidigare till stallet, ikväll ska de äta finmiddag tillsammans under tiden som jag och Karl går på restaurang och imorgon skjutsar vi ut mormor och Lovisa till Revsudden för några timmars kusinbus. Så mycket tid själva har vi nog inte haft någon gång på samma helg de senaste två åren. Vad gör man utan barn?! Det känns väldigt konstigt, men samtidigt roligt att det går så bra. Jag är väldigt glad att vi kunnat vänta ut Lovisa och låta henne längta till att få hitta på saker med andra människor istället för att tvinga fram seperationer. Nu känns barnvakt urmysigt!

På språng

Nu känns det extra bra att jag storröjde här hemma igår, idag finns det inte tid till att plocka upp efter sig :p Har varit ute i stallet och ridit ut tillsammans med Martina, det gick riktigt bra! Lyckades faktiskt trilla omkull lite idag, det jag lovade att inte göra med magen. Ari snubblade lite och jag satte mig på hans hals, men det var i lugn skritt och han var en riktig gentleman. Jag inbillar mig att man instiktivt skyddar magen för det var verkligen det enda som inte ens nuddade något. Tog i med hakan, händerna och armarna men magen höll jag i luften. Bra jobbat!

Än så länge kommer jag i mina gamla ridbyxor, men idag tog jag Karls istället och det var ännu skönare!

Den nya frukosten

Eftersom frukostgröten har visat sig bli en riktigt favorit (hos både mig och Lovisa) så tänkte jag lägga ut receptet här. Det är busenkelt (om man bara kommer ihåg att lägga boveten i blöt och inte kräver mat på sekunden som jag gör ;)).

Nu höftar jag mest men ca 1dl bovete som legat i blöt över natten / ett par timmar, 1dl blåbär och en banan i mixern. Boveten bör sköljas av innan den mixas. Man kan också behöva tillsätta lite vatten i blandningen för att underlätta för mixern. Sedan är gröten färdig!

För att motivera den här sockerjunkien att inte ta ett glas O'boy också blir det kokosflinger och lite klippta dadlar över gröten. Smaskens!

Gäsp...

MVC-besök idag, vid 09.15. Gäsp... Nu har jag i och för sig börjat vakna av mig själv runt åtta i alla fall, men jag ogillar tvånget :p

Får träffa en ny barnmorska idag, Malin, eftersom Kitten har semester. Det blir nog bra. Försöker att inte göra om tabben jag gjorde sist med att dricka ett stooort glas O'boy innan besök, få höga sockerblodsvärden och få göra glukosbeslastning men det är svårt. Eller ja, O'boyen har jag hållt mig borta från ett par dagar och ersatt med bovete/banan/blåbärsgröt men nu sover Lovisa så jag vill inte dra igång mixern. Lovisa har förövrigt stenkoll på vad man gör på "tokhuset" nu för tiden. Man går dit för att lyssna på bebisens hjärta (det låter dunkdunkdunk, bebisen kan inte skrika än), man får stick i fingret och sedan får man plåster. Sist vi gick hem hade hon en lång utläggning om hur bebisar fungerar och det var riktigt rörande :)

När bebisen kommer ut kan den skrika. De sover jättemycket men då tänker hon inte vara tyst för det går inte. Bebisar boobar också jättemycket. Hon och bebisen ska booba samtidigt och det ska bli jättemysigt!
//Lovisa, 2 år

Dagen fortsätter nog med fullt upp. Ska hem och fixa lite, samt få ut hundarna på en längre promenad, mellan MVC och stallet vid 11.30. Lämna Lovisa hos mormor i skarven mellan bussen till stallet och Karl som slutar jobbet vid 12.00 (sista dagen!). Jag kommer hem vid 15.00 för då Karl ska iväg och träna och vid 17.30 ska vi vara på brorsans födelsedagskalas i Nybro. Helst passerat duschen däremellan. Och köpt en födelsedagspresent. Det kan gå :)

Hopp och lek i Krafslösa

Ikväll åkte vi ut till Krafslösa för att släppa hundar och barn lite fria (vuxna också för den delen). Det var välbehövligt för humöret. Både jag och Älskling är helt inställda på att vi måste ha semester nu och de sista dagarna innan fredag känns så brutalt långa! Men att gå hemma och titta på projekten vi inte orkar ta tag i gör uppenbarligen ingen gladare, det gjorde däremot en tur i skogen!

Svårt med motivationen

Hängde en stund på mitt favorithak igår, biblioteket, och hittade en ny bok om Raw Food som verkade bra. Sådär informativ men ändå inte tung som lagboken ;)

Problemet är bara att den läses bäst i sällskap av ett stort glas O'boy. Precis som att det mesta gör sig väldigt bra i sällskap av O'boy... Attans slapphet. Borde skicka mig på detox långt ut i skogen utan Maxi och utan folk som kan få lida av min sockerabstinens.

Men nu är mjölken slut och för att inte dö av hunger så drack jag upp resterna av Lovisas morgonsmoothie, det är ju hur gott som helst! Blev en "man tager vad man haver"-variant idag med vitkål, linfrön, banan, jordgubbar och kokosolja. Att det ska vara så svårt att ta första klunken. Lovisa däremot dricker gärna! Lite lättare med henne som inte når O'boypaketet utan får ta det man serverar.

Nu är badrumssakerna här

Är ovanligt nöjd med vår lilla stads utbud idag! Ekologiska och skonsamma produkter, särskilt ovanligare saker som tandborstar, ska vara ganska svårt att hitta. Life-butiken hade det t.ex. inte och det är ändå en stor kedja med två butiker här i Kalmar. Men så stannade vi till på Naturalia på vägen hem och de hade ju allt! Till nästan samma pris som på Internet, billigare om man räknar in frakten. Deras hemsida hittas här: http://www.naturalia.nu/ och de ligger på Ölandsgatan 5 i Kalmar.

Modigt värre på hästryggen idag

Måste få skryta lite över världens modigaste ridtjej ;)

Red ut idag (numera igår, klockan är mycket...) tillsammans med Martina på Röskur och lilla Maja som fått en egen foderhäst över sommaren. Alla tre hästarna tog några sidosprång när en flock gäss dök upp bakom en husvägg, Ari tvärnitade för en sopsäck på marken, jag tappade stigbygeln under en snabb galopp, vi snubblade till några gånger i den blöta skogen. Efter ridturen red jag och Ari en stund själva och han var väldigt opepp på gå slingan. Det tog en lång övertalning och han krumbuktade, backade, vägrade, testade. Och vad var så superduper med det? Jo, det var inte ett dugg obehagligt! Inget ont i magen, inga spända ben, inga tankar på att bara hoppa av och gå hem. Bara lugnt och tryggt. Så härligt! Bye, bye rädsla!