Första campingnatten med två-åring

Nu har vi invigt vårt nya, lite större, tält inför Askö Family Camp. Det kändes vettigt att ta en natt nära hemmet innan vi ger oss iväg för en vecka 40 mil bort. Det blev också tältpremiär överlag för 2013 och den lilla minisemestern får nog betyget "helt okej".
 
Vi var verkligen helpepp men när vi kom fram igår runt lunch så var vädret inte riktigt vad SMHI hade utlovat. Regnet höll sig borta men det var ändå lite kyligt. Vi tog en promenad för att kolla på kossor, getter och en ekologisk gårdsbutik istället för strandhäng. Det var helt klart mysigt och både Lovisa och hundarna var nöjda med bytet.
 
På kvällen grillade vi på en camping nära vår tältplats och tog även en kortis inne i bastun. Vi grillade på den campingen sist vi tältade också och de har verkligen en mysig stämning där! Annars är varken jag eller Karl så mycket för det där husvagnslivet med eget litet staket och matchande overaller. Men här har de "det". Och en bastu! Bastun är en superbonus när solen gått och lagt sig och man vill krypa ner uppvärmd i sovsäcken :) Så trots lite dåligt väder får torsdagkvällen tummen upp.
 
Natten däremot... Lovisa har sovit oroligt hela vecka och tält gjorde uppenbarligen inte upplevelsen bättre :( Hon vaknade ofta, det var kallt, jag var kissnödig... Känns inte som att vi sov överhuvudtaget.
 
Innan jag träffade Karl så var jag definitivt ingen tältmänniska, tyckte det var sjukt onödigt att göra det obekvämt för sig när det finns hotell. Nu har jag faktiskt börjat uppskatta möjligheterna och friheten med tält, till och med börjat gilla hela naturupplevelsen. Men när jag inte får sova ifred och är graviditetskissnödig heeeela tiden så har jag ungefär samma humör som mitt 14-åriga jag på påtvingad klassresa till Ljungnäs. Det är kallt, blött, trångt, krångligt och bara allmänt provocerande...
 
Nattens aktiviteter påverkade helt klart vår pepphet idag. Vädret var fantastiskt och vi tog lite brunch nere vid vattnet. Lovisa tittade på fiskar och maneter men badade inte då termometern visade 15 grader och det var för kallt. Det hade kunnat bli en riktig toppendag i solen men vi längtade helt enkelt hem. Hem till sängen och det okomplicerade. Så runt lunch packade vi ihop och begav oss hemåt igen, lite besvikna över att vi inte tog tillvara på dagens "fulla potential" men ändå ganska nöjda med en lugn eftermiddag hemma.
 
 Jag är mycket glad över att "någon annan" besitter tältkunskaperna i vår familj ;)
Lovisa var också väldigt imponerad!
Provlåg madrassen.
Efter att föräldrarna gett en snabbkurs om ensilagebollar på en två-årings nivå konstaterade Lovisa att de i alla fall var roligast att klättra på!
Karl bar igen för första gången på länge, håller tummarna för att ryggen ska hålla nu för det är väldigt mysigt :)
Snackade lite med bocken.
Full fart!
Grillkväll.
Lovisa upptäckte tyvärr att mittentråden hade el i sig... Trots att föräldrarna redan testat översta tråden och hundarna den understa. Stackarn...
Någon älskar sin gröna "smultie" (smoothie).
Härligt väder idag!
 Ett av våra vanligaste samtalsämnen nu för tiden: vindkraftverk! Hur stora de är, hur långt bort de är, om de snurrar eller ej, hur många det finns, varför de finns... Snart får vi nog låna en bok på bibblan och läsa på lite om vindkraftverk för att hålla diskussionen givande :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0