Ingen graviditetsdiabetes :)

I torsdags var jag på BM-besök och blodsockervärdet var högt. Hade då slukat ett stort glas o'boy stax innan jag kom dit vilket kändes som en rimlig förklaring. Men efter en timmes väntan, tre stick i olika fingrar och fortfarade ett resultat på ca 10 så gav vi upp och bokade tid för glukosbelastning. Kändes riktigt surt... Bortsett från min konsumtion av o'boy så känner jag mig verkligen inte i riskgruppen för diabetes. Vägde 59kg innan jag blev gravid, väger nu 67kg i vecka 31. Äter nyttigt till vardags, inget frosseri som fredagsmys och även när vi äter ute så brukar det inte bli snabbmat. Tränar ju inte stenhård men två hundar som ska ut på långpromenader, en aktiv busunge att jaga och sedan ridningen på det måste ju räknas som en hyfsat aktiv graviditet. Men resultatet var som det var, runt 10. Dumma och fruktansvärt goda o'boy...
 
Idag var det i alla fall dags för den där glukosbelastningen. Var tvungen att fasta 12 timmar före, sjukt svårt ;) Uppe med tuppen för första sticket och sockerlösning med citronsmak. Första värdet låg på 4,3 och det var bra. Den där sockerlösningen smakar ju inte mumma men helt okej. Jag hade packat Lovisa i selen på ryggen och laddade för att gå hem till städning och flyttlådor under de där två timmarna man ska vänta men tji fick jag. Uppenbarligen ska man vila mellan sticken... Efter lite övertalning fick jag i alla fall åka hem med bil så det blev Karlsson på taket i soffan för mig och Lovisa. Kvart över tio var vi tillbaka för nytt stick och värdet låg på 6,4. Toppen! Ingen graviditetsdiabetes här inte :)
 
Irriterar mig fortfarande lite på det faktum att det var så högt i torsdag, vill veta varför. Men nu när jag FÅR dricka o'boy så lockar det inte lika mycket och kanske kan vi skärpa matrutinerna lite extra trots att det inte var diabetes. När vi träffade svärfars särbo på midsommar så blev jag lite mer pepp på råkosten igen så kanske, kanske. Vi har ju sagt att det "nya livet" börjar när huset är färdigt och vi har en realistisk chans att laga mat, investera i vettiga matvaror osv. Vi är nästan där nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0