Pumpa ut lite reservmat?

Nu är det 10 veckor kvar innan den lilla bebisen är planerad att komma och Lovisa som är drygt två år ammar fortfarande morgon, kväll och oftast några gånger till. Tanken har hela tiden varit att låta Lovisa amma så länge som hon vill och än så länge verkar inte graviditeten ha stört henne. Jag tror ändå att mjölken har sinat periodvis men just nu har vi reserver så det räcker och blir över. Lovisa ammar nog inte längre primärt för mjölkens skull utan det är en bonus utöver myshetsfaktorn. 
 
När vi var på förlossningsinformation på sjukhuset så pratade de en del om det här med att det oftast tar ett par dagar för produktionen att komma igång efter förlossningen. Det är ju helt normalt men jag minns det som ganska kämpigt de första dagarna hemma med vrålhungrig bebis som hade lite svårt att få rätt tag, blev trött, frustrerad osv. när Lovisa var liten. Jag vet att mjölken alltid anpassar sig efter det yngsta barnet, t.ex. kommer det ju råmjölk de första dagarna även om man har ett äldre syskon som fortfarande ammar. Men jag slängde ut en fråga på Amningshjälpen om man hade någon fördel av att produktionen redan var igång med syskon? Om man slapp de här dagarna med dålig produktion? Det verkar tveksamt, för många sinar mjölken både precis innan och efter förlossningar oavsett syskonamning, så ingen boost där inte. Men nu när jag ändå har en massa reserver så borde man kanske passa på att pumpa ut lite "ersättning" om det krisar för bebisen efter förlossningen? Även om det inte blir råmjölk så borde min nuvarande mjölk vara mer "individanpassad" än köpt ersättning och fungera bra vid behov av stödmatning. En typisk "bra att ha"-sak i frysen alltså :)
 
Enligt 1177 så klarar sig bröstmjölk i frysen upp till 6 månader så det är väl bara att passa på! Ska bara få in rätta greppet igen, att handmjölka bröstmjölk är en väldigt osexig konst haha :p Men både jag och Karl konstaterade återigen efter förlossningsinformationen att graviditet inte för så mycket sexigt med sig så varför kämpa emot? Vattenavgång, moderkaka, avslag... Nja, inte riktigt min grej. Men belöningen är ju underbar! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0