Minisemester

 

Nu har vi kommit hem från vår lilla miniresa. Älskling var fyndig nog att påpeka under hemresan ”Inser du att vi har åkt iväg den här helgen för att campa! På en campingplats!”… Ja, jag vet… Det är en smärre identitetskris men jag tror vi kan ta oss igenom den.

 

Tre sömntutor på rad

 

För två år sedan hade detta varit helt uteslutet för min del! Under högstadietiden var det några obligatoriska tältnätter med skolan men då hade jag alltid ”stukat foten” eller så hade jag ”feber” just den dagen… Jag hatade allt vad friluftsliv innebär. Kallt, blött, obekvämt... Bläää! Som tur väl var hade jag en mamma som också avskydde friluftsliv och mer än gärna stöttade mig i mina rymningsförsök :)

 

Solhatt på :)

 

Men nu börjar jag också se några fördelar med livsstilen. Man kan åka nästan varsomhelst utan att behöva boka boende i förväg. Mycket bra för vår obefintliga planering! Hundarna älskar det faktum att vi är utomhus och att vi sover tillsammans, Lovisa verkar också gilla uteluften. Vi får se vackra omgivningar som hotell faktiskt inte kan erbjuda. Vi slipper bo nära folk om vi inte vill (vilket vi oftast inte vill… Eremiter, jag vet…).

 

Jag och Lovisa på vår "sövningspromenad"

 

Nackdelarna som jag tidigare såg lyckas Älskling kompensera med sina scoutkunskaper (dvs. jag deltar inte så aktivt i t.ex. resning av tält…), alternativt så köper vi oss lite campinglyx som gör att man lättare kan njuta. T.ex. en laddare till datorn i bilen eller kylväska med motor som gör att vi kan ta med godare mat. Me like! En riktigt varm sovsäck och regntätt tält är också avgörande för mitt campinghumör…

 

Utsikten

 

Men nu har vi alltså tältat på en riktig camping och överlevt, till och med gillat det ;) Vi kom fram på lördag förmiddag, precis lagom till sol och värme. Hundarna hittade ett svalt buskage att husera i, Lovisa sov i tältet bredvid oss och jag och Älskling fick vår första riktiga ”dag på stranden”. Åh vad skönt det var med några timmar i solen!! Tidigare i sommar har det alltid varit för varmt för att ta med Lovisa till stranden men med tältet som solskydd var det inga problem. Vi tog några promenader också och hundarna njöt av friheten. Nu hade vi ju valt att bo på camping, en väldigt trevlig camping till på köpet, så vi gick all in och deltog i den gemensamma grillningen på kvällen. Hela campingen var verkligen där och åt tillsammans, urmysigt! För de som inte hade en liten bebis med sig så erbjöds också nattbad och bastu inpå småtimmarna. Absolut något vi hade utnyttjat om det inte vore för att hela familjen slockade vid 22 :p Bebisföräldrar…

 

Någon njuter för fullt i tältet!


På promenad, liten sover även då :p

 

Natten bjöd på världens regnoväder med blixt och dunder. Det var så mysigt att ligga inne i tältet och lyssna på naturens under utanför! Smattrade rejält på tältet och blixtarna lyste upp allt, tur att man inte är åskrädd :)

 

Kväll på campingen

Skymning

 

Idag tog vi lite frukost i lugn och ro, packade ihop alla våra saker som torkat förvånansvärt snabbt efter nattens regn och sedan in i bilen. Ibland ska man ju ha en väldans tur (ganska ofta enligt oss) och idag var en sådan dag. Precis när vi packade in den sista väskan i bilen så började det dugga lite regn igen. När vi körde ut från campingen regnande det lite mer och lagom till stora vägen kom det störtskurar. Då är man glad över att man sitter i bilen hem och inte står ute för att försöka packa ihop ett tält!

 

Nyfiken tjej i tältet

 

Kort sagt var vi väldigt nöjda med helgens lilla tripp som erbjöd sol, långpromenader och trevligt sällskap! Vi inser att vi är alldeles för rastlösa för att bo på camping mer än en natt, men absolut ett trevligt avbrott :)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Så mysigt ni ser ut att ha haft det. Vi har tältat med Vilja flera gånger och hon sover jättebra i tält (bättre än hemma) :)

2011-08-07 @ 19:47:55
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0