Vecka 23

KROPPEN: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

BARNET: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

MINA ANTECKNINGAR: Wii, en ny vecka! Jag är så otålig att varje ny vecka känns som en stor seger :) Vecka 22+1 betyder 124 dagar kvar tills Lois är här och nu känner jag mig piggare än någonsin. Eller ja, piggaren än vad jag hittills har känt mig med en liten snyltare i magen. Att det går att urskilja vilken position barnet har känner jag inte igen mig i, får kanske känna efter lite hårdare ikväll! Trots att jag är pigg och inte mår illa längre så har Lois lite ticks för sig. Det känns som att hon använder min urinblåsa som kramdjur vilket gör att man springer på toaletten i tid och otid. Jag har också en känsla av att hon använder revbenen på höger sida för att gunga i. Tänk vad en så liten krabat kan åstakomma! Jag och Lois promenerar minst en timme om dagen för att hålla igång, vi äter järntabletter och har cravings för pannkakor.



Kommentarer
Postat av: Ida

Eller hur.. men man får vara lite försiktig endå! Hoppas magen drar in sig snabbt efter förlossningen. Jag har satt som mål att vara tillbaka på min startvikt (63kg) inom ett år. :) De är bra om man har ett mål.

2011-01-23 @ 18:31:53
URL: http://frandagett.blogg.se/
Postat av: Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

Grattis till en ny vecka, så kul :)

2011-01-24 @ 15:42:53
URL: http://jenniezen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0