Att bara sova nära

Vi har de senaste dagarna försökt ändra Lovisas dygnsrytm lite, utan större framgång. Tänkte att hon skulle somna liiite tidigare på kvällan istället för runt 23. Dels har jag läst i en av alla dessa böcker från biblioteket att det är viktigt med många timmars sömn innan midnatt så att barnen vaknar tidigt och får mycket dagsljus... Jag vet inte hur viktigt detta egentligen är för en bebis på 4 månader som fortfarande sover bort även dagen, men det lät vettigt och nu har jag bestämt mig för att det är väldigt sant... En annan stark drivkraft för att få henne i säng i tid är att vi vill få lite egentid. Det är nog egentligen det som driver oss mest :p

Hursom har vi nu flyttat sovtiden till 21/22 i alla fall, vilket också tog ifrån oss sovmornarna till 09.30. Vilket är värst? Småbarnslivet here we come!

Men de senaste dagarna har Lovisa blivit väldigt mammig på just kvällarna. Vi har aldrig tidigare upplevt att hon har favoriserat någon, utan så länge man tillfredställer hennes behov verkar det inte spela någon roll vem som gör det. Men nu somnar hon bara om hon får ligga nära, nära mig och helst med både armar och ben runt henne (jo, vi har en ganska egen och tät sovstil även i vanliga fall). Det blir några uppvak per kväll innan hon till slut somnar djupt och sover till matningen runt 03. Konstigt nog är hon bara mammig på kvällen, annars sover hon så gärna med pappa. Jag tycker själv att det är supermysigt att ligga sådär nära, nära men hoppas ändå att denna "fas" snart går över så att vi kan turas om att natta henne på kvällen. Älskling hoppas nog alldeles särskilt att fasen är över till den 28e november då jag åker till Stockholm och lämnar dem själva en hel natt ;)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Förstår att ni känner att ni vill lägga henne tidigare. Vi lägger Vilja vid 18.30 och då kan man säga att hon sover till 05-06.30. Vaknar för mat eller något annat under natten, oftast. Det kom automatiskt att hon ville somna så tidigt. Kan ni inte försöka få upp henne tidigare på morgonen? (fråga på BVC om det är "okej" att göra så). Då borde hon bli tröttare på kvällen. Kram från mig

2011-10-12 @ 01:32:48
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Josefine - Mamma till Alva

jag håller med om att egentid på kvällen är viktigt ! här får vi kämpa med att hålla Alva vaken till 18.30 !! men innan hade vi precis som ni, senare nattningar runt 20.30-21 ! Nu vaknar hon mellan 06-07 och det får man väl leva med då, det är ju trots allt lite skönt att komma upp och starta dagen ;) vi har inte gjort något för att hennes rutiner skulle ändras utan hon har liksom fixat det själv i takt med att hon växt :) kramar

2011-10-12 @ 10:11:09
URL: http://emmajosefine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0