Berikning

Något som jag längtar mycket efter är att i huset få tillgång till trädgården, både för Lovisas och för hundarnas skull. I dagsläget skyller jag lite på vår begränade yta i ettan, men i trädgården kommer det bli riktigt kul att inreda en rolig och stimulerande miljö för två- och fyrbenta. Jag har läst en hel del om berikning för hundar och det ska vi kunna köra lite mer hard core i huset!
 
Berikning har vissa likheter med aktivering men är ändå ett område för sig själv. Berikning handlar om att skapa miljöer för hundar (eller andra djur) där de får utlopp för sina naturliga beteenden. Man talar främst om jaktbeteenden, samarbetsbeteenden, revirbeteenden, familjebeteenden och ätbeteenden. Hur man på bästa sätt tillgodoser detta varierar beroende på ras och individ men de flesta är överens om att hundar som inte får utlopp för detta har lättare för att utveckla andra problembeteenden. 
 
I ärlighetens namn är berikning också ett sätt för hundägaren att få en hund som är tillfreds med livet på ett tidseffektivt sätt. Självklart utesluter det inte samvaro, aktivering tillsammans och träning men mycket av det som berikningtipsen går ut på är sådant som hunden kan utföra på egen hand. Själva poängen är också att hunden ska ha tillgång till aktivitetet, inte tvingas in i det. 
 
Några länktips för inspiration:
Yabasta - En blogg med fina berikningstips och bilder.
Nattfristens hemsida - Allmän info
Kennel Chanco - Urhundar, har också bra yrkesutbildningar, tillförlitlig sida, bilder.
"Berikning för tamhund" - Uppsats i Miljövetenskap, Göteborgs Universitet.
 
Dagens lunchlåda till vovvarna

Kommentarer
Postat av: Maria

Hejsan! Just nu säljer jag mina underbara jeffrey campbells här: http://cheapbloppis.blogg.se/2012/july/jeffrey-campbells.html#comment

Hoppas du kollar in, ha en bra dag! :D

2012-07-26 @ 18:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0