En kort natthälsning

Här har det varit tomt ett tag, inte för att jag inte suttit vid datorn utan för att datorvanorna har flyttat fokus lite. Jag har hittat till nya samtalsrum där jag trivs väldigt bra och intrycken därifrån har varit fullt upp för tillfället. Förhoppningsvis leder det till blogginlägg i framtiden men tills vidare får tankarna ligga och gro ett ta. 
 
Men för att bidra med något så kan jag i alla fall lämna recept på nyaste tillskotten i badrummet. Jag har försökt hitta bra alternativ till traditionella badrumsprodukter. Främst för att veta vad det är jag smetar på mig (i ärlighetens namn skull nog endast vatten räcka långt om man inte vill konstla till det). Men sen gillar jag att pyssla och mina små hemmaspakvällar skulle jag inte vilja vara utan.
 
Min peeling byttes i veckan ut mot olivolja + socker, fungerade alldeles utmärkt! Om man tänker på fåfängan så toppade resultatet de flesta köpta produkter. Nackdelen var helt klart doften av maträtt, hela jag kände mig lite grekisk sallad efter duschen. Men så fort Hälsokost kommer tillbaka från sin semester hoppas jag att några droppar eterisk olja kan råda bot på det. 
 
Det andra hopkoket är lite mer vågat, tycker i alla fall jag. Deodorant! Googlade på skonsamma deodoranter och hittade då Sagogrynets test av några olika. Hennes favorit var en hemmamix och den fick bättre betyg än de köpta varianterna. Så varför beställa hem en deo för, som billigast, 120:- när man kan fixa en egen med köksingredienser för knappt något? Receptet är lika delar kokosolja, majsstärkelse och bikarbonat. Vill man så kan man även här lägga till någon doft som man trivs med, alternativet är att det fortsätter lukta kokos. Jag var inte helt van vid att hantera kokosoljan som smälter i händerna men övning ger färdighet, och nu har halva köket blivit lite insmörjt med kokosolja. 
 
Jag smälte 1 msk kokosolja över vattenbad, blandade ner 1 msk majsstärkelse och 1 msk bikarbonat tills det blev en smet. Hällde sedan över i ett litet glas och låter det nu stelna. En del ställer in det i kylen för att få ett "riktigt" deostick men jag föredrar att ha det tillgänligt i badrummet. Då blir det mer en smet som kan användas på samma sätt som en lotion. Återstår att se hur väl det fungerar :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0