Konsten att leka

Jag är ganska usel på att leka, har svårt att bjuda på mig själv på det sättet både när det kommer till djur och barn. Därför kan man väl säga att våra hundar har lärt in sig på noll föremålsintresse och det har jag varit helt okej med. Men i våras var jag på en väldigt inspirerande föreläsning med Eva Bodfält och vi pratade en hel del lek, kunde inte låta bli att känna lite dåligt samvete över lekbristen här hemma.
 
Hundarna leker ju en hel del med varandra och Clara belönar sig ibland med att ha dragkamp med kopplet (dvs. när Clara känner att hon borde få en belöning som jag har missat) men så mycket mer än så blir det inte. Nu när vi bor så trångt och det ibland känns som att hundarna samlar på sig en del frustration över att hela tiden visa hänsyn till en ettåring så skulle leken kanske vara en bra ventil för den frustrationen. 
 
Att kunna belöna med lek hade också varit ett bra komplement till belöningarna vi annars använder oss av (godis, sökövningar, ett varsågod, beröm). Varierade belöningar brukar i sig öka motivationen och om vi ska lita på Eva Bodfält så borde till och med en kotte kunna laddas med bus och på så sätt kan vi aldrig skylla på att "belöningen glömdes hemma". 
 
Man kan i alla fall konstatera att vi har lite träning framför oss om vi ska få hundarna att haka på det här med bus. Eros är tyyyp intresserad om en boll skulle komma i exakt rätt tillfälle, Clara couldn't care less! Men vem kan ha något emot att träna på lek?
 
Dagen har varit riktigt kvalmig och den där halvtimmen på Brukshundklubben var ungefär vad vi klarade av idag. Både Älskling och Lovisa var genomsvettiga när vi åkte hem. Men nu är det lite svalare, bebis ska sövas inför natten och vi kan ta en lite längre tur.
 
Yay! I typ 2 sekunder så var Eros engagerad i kasta boll!
Någon som fattat grejen!
Pappa är i alla fall grym på att leka :)
Glaaaad tjej!
Klappa fint (eller enlilgt Clara: stör mig inte, jag kanske får en godis!!)
Störning: ettåring
Ska vi kramas?
Kraaaam!! Mysfaktor hög :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0