Maria Montessori

Jag kan varmt rekommendera dramat som nu finns tillgängligt på SVT Play om Maria Montessori:
http://www.svtplay.se/video/170339/del-1 
 
Serien är i två delar och finns tillgänglig till och med 7 augusti. Trots att det är ett drama om hennes liv så är det inspirerande även ur ett barnperspektiv. Personligen fastnade jag väl ändå mest för hennes jävla anamma och de vackra 1800-talsmiljöerna :)
 
Efter serien var jag tvungen att google lite om Montessoripedagogik, jag har hört talas om den i korta drag men hade inte kläm på vad den innebar i praktiken. Lite efterforskande ledde fram till följande:
 
Montessoripedagogiken bygger på en övertygelse om att barn självmant strävar efter att utveckla sig och lära sig nya färdigheter. För att det ska ske är det viktigt att barnen får arbeta så fritt som möjligt och pedagogen ska finnas där för observation och handledning. Barn ska få påbörja och avsluta projekt i sin egna takt, regler som gäller är att man aldrig får störa någon annan i dens arbete och man plockar undan efter sig när man är klar.
 
Majoriteten av de "leksaker" som finns för små barn i en Montessoriskola handlar på något sätt om inlärning. De riktigt små barnen (upp till 3 år) har främst tillgång till vardagliga sysslor som att hjälpa till med mat, få klä på sig själva, tvätta, baka osv. medan äldre barn har tillgång till mer specialiserat material. När man googlar hittar man en hel del stavningspussel, pärlor att räkna med, material som går från stor till liten, mörk till ljus osv. Många variationer på material som övar på läs-, skriv- och mattekunskaper.
 
Mycket av materialet känns enligt mig både begränsande och tradigt, det finns bara ett rätt och inbjuder inte direkt till kreativitet. Man tar fram en låda, slutför den på ett redan uttänkt sätt och plockar sedan undan den. Eftersom majoriteten av materialet är självrättande så behöver man ingen vuxen kontakt överhuvudtaget, på gott och ont... Förhoppningsvis är andra där under arbetets gång för att kunna diskutera hur och varför saker sker, samt hjälpa till att applicera på det andra saker i livet. Annars är det nog lätt hänt att man blir väldigt enkelspårig när man lämnas själv med med materialet.
 
Klassrummen ska vara utformade för barnen, inte för läraren. Det ska finnas gott om material att välja mellan och det ska vara i barnens höjd för att främja självständighet och egna initiativ. Det finns bara ett exemplar av varje variant för att barnen ska öva sig på att samarbeta och vänta på sin tur om något är upptaget. Personligen känner jag att "jobba i sin egen takt" och "inte få tillgång till material om det är upptaget" inte klaffar fullt ut, men kanske är det min egna avsky för grupparbeten som spökar... 
 
Ursprungstanken med Montessoripedagogiken handlade också mycket om motoriska färdigheter, fysisk aktivitet och utevistelse. De flesta skolor vars hemsidor jag har tittat på skriver inte så mycket om detta, men om de i verkligheten spenderar mycket tid utomhus så tycker jag att det är en stor fördel. 
 
I grundskolan är klasserna små, här i Kalmar har de max 15 elever/klass och de arbetar ålderblandat vilket jag tycker är toppen! De följer inget schema utan eleverna få påbörja, slutföra och ta rast i sitt egna tempo. 
 
Många verkar tro att Montessori bara passar de barn som redan från början är plugghästar och därför klarar av att ta eget ansvar för sitt lärande. Det tror jag är helt fel och från början skapades ju pedagogiken för att passa de svaga, inte de starka. Däremot hittade jag ett citat från ViFöräldrar som jag tror stämmer väldigt bra:
 
"Montessori är dock inte något som automatiskt blir bra. Den kräver en bra lärare som kan observera sina elever för att se när de är redo för sina uppgifter. Det har gått mode i pedagogiken och jag misstänker att det finns både lärare och föräldrar som tror att allt ska fixa sig av sig självt bara man använder rätt material. "
 
Vilken skola som helst får kalla sig för Montessori, oavsett arbetssätt, material eller utbildningsbakgrund. Svenska Montessoriförbundet arbetar med auktorisation vilket kan ge en hint om hur mycket Montessori det faktiskt är. Förbundet ställer krav på att 1/3 av arbetsstyrkan ska vara Montessoriutbildad och högskoleutbildad, undervisningen ska vara åldersintegrerad, det fria valet ska tillämpas, arbetspassen ska sträcka sig till 2-3 timmar och Montessorimaterial ska användas. 
 
När man följer barn som gått i Montessori senare i livet verkar många klara sig bra. Jag kan inte hitta någon nationell statistik men vissa kommuner har jämfört sina Montessoribarn med sina klasser i den traditionella skolan och då konstaterat att Montessoribarnen hade högre betyg i årskurs 9, presterade bättre på de nationella proven i både årskurs 5 och 9, i högre utsträckning valde studieförberedande program på gymnasiet och då fortsatte att få högre betyg än klasskamrater från den traditionella skola. Om detta beror på pedagogiken i sig eller att en viss sorts föräldrar aktivt väljer Montessori är svårt att svara på. Jag tror inte att vi i Sverige har en så renodlad Montessoripedagogik alla gånger så det kan vara svårt att jämföra oss med resultat i andra länder. 
 
För oss som bor i Kalmar erbjuds Montessoriskolan Regnbågen, de tar emot barn mellan 1-12 år och är auktoriserade av Svenska Montessoriförbundet. 
 



Kommentarer
Postat av: Älskling

Varför fick inte y vara blå på sista bilden? Why, oh why? :-)

Lite inkonsekvent kan tyckas.

Svar: Passa dig så att inte du får i uppgift att tillverka dem själv ;)
Emma

2012-07-19 @ 14:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0