Projekt: Dockskåp

När jag var liten så köpte mamma ett väldigt gammalt dockskåp på annons. Det var gediget gjort, hade många gamla detaljer bevarade men behövde lite renovering. Mamma påbörjade projektet men sedan blev det stående, i ärlighetens namn var det lika lekvänligt i sitt slitna skick och jag använde det väl. 
 
När jag flyttade hemifrån tog jag dockskåpet med mig i tron om att jag skulle renovera det färdigt och ha som prydnad, men även det gick lite sisådär. Nu kände jag att när Lovisa kan använda det så är det dags att få tummen ur, det kommer att bli en fin julklapp :) Kul med något som dels har en historia men som också är "hemmagjord". 
 
Gammal färg och tapeter har tagits bort, listerna var tyvärr också slitna. Men det superfina köket kan stå kvar och det är jag glad för, det är verkligen gjort med omsorg och har till och med en pytteliten kran till diskbänken. Den öppna spisen målade jag vit så att den mer liknar puts än 70-talets tegelvariant. Golv köptes på Bauhaus, självhäftande på rulle. Tapeterna kommer från Kalmar Present och Hobby (Panduro). Egentligen är det brevpapper och inte tapet vilket innebär att hörnen är skuggade på två av dem, det ledde i sin tur till att de var omöjliga att mönsterpassa... Men jag tyckte så mycket om mönsterna att jag hoppas kunna dölja detta med lite tavlor, gardiner och möbler. Nu ska det bara dit lister, måla innertaken vita och måla utsidan av huset gult och sedan är det klart. Då kan vi börja inreda med möbler så att det är tipp topp på julafton!
 
Före (tjuvstartade lite så ett och ett halvt rum har ju fått golv)
Före-bild på det mysiga köket
Nuvarande status
Sett "utifrån", fönsterna ska fixas till och fasaden ska få gul färg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0