Snart jullov

Nu är grupparbetsperioden (äntligen!) över. Det känns så befriande, lugnt och skönt. Bara redovisningen och tre seminarier kvar att närvara på och det känns inte så betungande. Inte för att gruppen inte har varit bra, den har varit jättebra. Jag måste säga att ju högre nivån är desto mer stimulerande är det att arbeta i grupp och det här har varit givande. Men det som ska bli skönt är att slippa känna ansvar för någon annans studier. Det händer med jämna mellanrum att det kör ihop sig med inställda tåg, Karls arbete eller sjuka barn. När det då är en grupp vars arbete är beroende av min insats (helst min närvaro) så känns det lite stressande. December överlag körde ihop sig för oss eftersom Lunds universitet bestämde sig för att kasta omkull i princip alla obligatoriska moment som var schemalagda och byta dagar. Detta ledde i sin tur att vår, på minuten uträknade, föräldraledighet inte fungerade alls. Men Karls schemaläggare förtjänar en fin julklapp i år då svaret på alla våra ändringar blev kort och gott ”Fixat!” :)

 

Att det är Lucia idag har hittills gått mig ganska obemärkt förbi. Smög iväg till tåget strax efter 05 i morse men la fram både lusselinne och pepparkaksdräkt till Lovisa innan jag gick. Nu ska tåget hem rulla in på stationen vid 19 så då hinner vi ta en liten lussefika hemma hos mormor. Lovisa är en hejare på ”Goder afton” så hon får nog göra en insats med sången, själv tänker jag hålla mig till att fira med glögg och något ätbart. Kunde inte låta bli att ta båda matlådorna till lunch idag så vid 19 lär jag vara hungrig :p

 

Imorgon är det dags för julfest på Voxtorpgården, det ska bli mysigt! De har ekologiska KRAV-grisar som verkar ha ett bra liv när de föds upp och ägarna har många vettiga tankar överlag. På gården blir det, utöver att titta på grisar och besöka gårdsbutiken, musikunderhållning och ponnyridning. En lokal fårbonde skulle också komma och sälja sina produkter. Efter det är det glöggmingel hos en av Karls kollegor. Vi ska nog ta tillfället i akt och umgås lite vuxet, låta Lovisa leka hos mormor och klä upp oss (dvs. skippa mjukisbyxorna ;)). Var länge sedan! Greta får ju följa med i alla fall, hon är för liten för att inte få följa med.

 

Men idag var faktiskt Greta utan oss föräldrar en kort stund. Jag åkte ju som sagt till Lund lite efter 05 idag och Karl behövde närvara på jobbet 07-09 så mamma kom bort och passade barnen under den tiden. Det kändes lite olustigt med barnvakt åt lilla Greta men dels brukar hon sova till 09 så kanske skulle hon inte ens märka det, dels umgås vi mycket med mamma annars och dels hade hon ju Lovisa ”med sig” så vi kände att det kunde nog gå. Karl har också bara fem-tio minuters gångväg till jobbet om det skulle vara något. Sov till 09 gjorde hon inte, hon firade barnvaktande med att vakna 07... Men hon hade varit jättenöjd och allt hade flutit på bra så tummen upp till det! Att Lovisa älskar att en barnvaktande mormor råder det ju inga tvivel om så att hon skulle uppskatta att mamma var den som var hemma behövde vi inte fundera på :)  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0