Kommunikationsproblem

En ung Clara har lämnats obevakad i köket liiite för länge...

-Clara sluta tigg...
-Clara sluta slicka på dina tassar...
-Clara skäll inte...
-Snälla Clara, var tyst...
-Sluta krafsa!
-Nej, Clara....
-Clara snälla sluta...

- Matte! Håll käften och  låt mig arbeta ifred!! Geeez...!

Man kunde hoppas på att den ökade aktiveringen skulle göra hundarna tröttare men icke sa nicke. Eller jo, Eros är nästan alltid på snooze, med eller utan aktivering. Clara däremot har fått en helt ny kraft till att hitta på egna aktiviteter. Hon vaknar på morgonen och verkar nästan irriterande entusiastisk på vad som komma skall. Ständigt på jakt. Vad hände med sovmorgon?

Ska dock ge henne cred för utmärkt lydnad utomhus! Hon är väldigt rolig att gå ut med då hon lyssnar på alla kommandon och älskar att träna. Nu kan jag till och med ha henne lös när jag går över skolgården och det är stort! Hon verkar också helnöjd med belöningarna och uppmärksamheten som hon får av att gå lös på promenaderna. Inte bara matte som berömmer henne utan även mötande människor hälsar gärna på finingen. Eftersom hon varit lite skeptisk till mötande människor så ser matte till att även främlingar blir godisautomater :)

Jag har blivit duktigare på att ta ut dem en och en nu. För det första är det alltid lättare att träna när man bara behöver fokusera på en individ, för det andra är Clara och Eros så olika i både personlighet och träningsnivå. Det går faktiskt riktigt bra med lilla Eros också. Han har fortfarande svårt att koncentrera sig och kan vandra iväg i sin egen värld... Men igår gick han fint i säkert tio meter :) Matte är stolt!

Nu när jag har fått skryta lite också känns Clara mer lätthanterlig!


Kommentarer
Postat av: Cissi

sv: tack för tipset! såg att den fanns på tradera, ska se om jag kan dra hem den.

jag ska söka till socialpsykiatrisk vård på högskolan. :) du då?

2011-02-10 @ 16:55:05
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0