Vardag

Så var det vardag igen och jag har varit i Lund. Jag ska dit igen imorgon och på fredag men trots att det är ganska roliga övningar i skolan (som jag är förberedd på ;)) så längtar jag hem som sjutton! Jag lånade hem böckerna "Språkglädje" samt "Barnet, språket och miljön" av Ann-Katrin Svensson på bibblan förra vecka, sträckläste och har nu blivit besatt av olika språklekar. Jakten på språklekar, ordkort och liknande pyssel förde också in mig på diverse mattelekar för barn i förskoleålder och nu är jag fast :p Jag vill gärna vara fokuserad på vårt rättegångsspel i skolan men tankar vandrar lätt iväg till vilka ord som är bra verb att börja med, versaler/gemener, hur förvaringsaskarna ska dekoreras osv. Men på onsdag och torsdag får jag vara hemma och leka!!
 
Helgen har annars varit fullt ös, julig och mysig. På lördagen var det julmarknad på Waldorfskolan och vi mötte upp två andra hemmafamiljer där. Lovisa är väldigt förtjust i en av tjejerna som hon är jämnårig med och marknaden överlag var väldigt poppis. Waldorfs julmarknad säljer mycket handgjort och Solmarkna var där för att sälja sina ekologiska varor. I skolans matsal var det uppdukat diverse pyssel och för den som önskade kunde man lyssna på sagor eller fika.
 
På söndagen tog vi en långpromenad ute på Stävlö tillsammans med en av Karls Lindköpings-kompisar. Det var skönt för hundarna att äntligen (!!) få springa lite fria och jag var lite imponerad över att Lovisa höll takten med oss i 1,5 timme. Men sedan var det gott med en massa mat hemma hos mormor för att fira andra advent :) Avslutningsvis gick vi på Lucia-kröningen i Domkyrkan och det är väldigt stämningsfullt. Vi hade pratat hela dagen om hur viktigt det var att sitta stilla och vara alldeles tyst i kyrkan så Lovisa var väldigt noga med spelreglerna. Sen var hon inte heeeelt stilla och inte heeelt tyst men vi satt ju där i 1,5 timme och det var mycket predikan från prästens håll så jag var än en gång imponerad över hur hon "skötte sig". Föräldraskryt deluxe ;) Greta sov typ halva kröningen men sedan hittade hon en Exit-skylt att vrålstirra på så det gick ändå ganska bra haha :p
 
Egendekorerad pepparkaka
 Pappaklubben :p
 Ullpyssel
 Solmarkna gård
Nödlösning för att få diska, kul i ungefär 10 sekunder (lagom för att ta en bild). Sedan var dags för selen igen :p
Fotbollsträning med pappa ;)
Tjejen som plötsligt blivit så stor!
Pyjamastjejen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0