Ensamma hemma

Karl jobbar ju jour för tillfället så jag, Lovisa och hundarna har haft dagen för oss själva. Tog en lugn morgon och sedan bort till mormor för att äta lunch med mamma, Christer, Gerd och Krister nr2. Många favoriter på samma ställe för Lovisas del ;) De andra skulle sedan vidare till Revsudden för midsommardagsfirande men vi stannade hemma. Lovisa hade nog tyckt om att busa med Emil och Linus men dels är vi lite skeppsbrutna utan körkort och dels fanns det en hel del "måsten" här hemma i huset som väntade. 
 
De där måstena gick det väl sådär med. Jag tycker att jag plockar, plockar och plockar och på sin höjd byts högarna ut mot nya högar, de försvinner aldrig. Magen är i vägen, allt är tungt och svårt att överblicka. Gnäll, gnäll, gnäll ;) Men ytterligare några maskiner tvätt är klara, alla bebiskläder insorterade i byrån och det som ska tillbaka ner i källaren är väl markerat med storlekar och årstider. Bäst av allt var kanske att vår mixer kom fram ur en flyttkartong, den har jag saknat! Smoothies!
 
Till slut gav vi i alla fall upp städningen och gjorde kväll. För att behålla lite gott humör blev det Lovisas favoriträtt, lax med spenat och örter/kryddor. Busenkelt och jättegott! Bara att lägga laxfiléer, massor av spenat, basilika, dill och persilja i en gryta och koka ihop. Lite citronsaft över det så blir det pricken över i:et :) Vi brukar ha min glutenfria pasta till som utfyllnad men det är lika gott utan. 
 
Lovisa är en riktig hjälpreda i köket, proffs på att hälla upp ingredienser och att röra om ;)
 
Efter maten hade vi nog alla behov av att komma hemifrån lite så vi gick ner till Kalmarsundsparken. Ibland blir man påmind om hur lyxigt det är att bara kunna gå till kvarterets slut, mötas av en fårhage och mysig promenadstig och sedan ytterligare några meter ner hitta havet. Idag var en sådan dag :) Lovisa valde ut lämpliga lekställen åt Freja som kommer på besök på måndag. Hon är väldigt pepp på att kasta boll med Freja ute vid vattnet och det tror jag inte heller Freja säger nej till. 
 
 
På vägen hem stannade vi äntligen på den nybyggda lekplatsen vid Lillviken. "Ja, du ska få åka rutschkana där, men vi tar det en annan dag" började kännas lite urvattnat...
 
Trevligt med en lekplats nära, jag är inte helpepp på lekplatser egentligen eftersom jag själv tycker att det är hysteriskt tråkigt men om den ligger väldigt nära ökar det kanske chanserna för att jag går dit ;) Lovisa tycker ju att det är jättekul att få klättra, åka kana och gunga på fisken. Bonus idag var att vår granne med en dotter på 10 månader också kom förbi, det förgyllde till och med min lekplatsvistelse ;) Har länge tänkt att vi ska gå över och presentera oss, hinta om de hemskt gärna får hänga lite i vår lekstuga eller komma över på en fika. Men nu sprang vi ju på dem helt naturligt :)
 
 
Vi 21-tiden drg vi oss hemåt för att återinviga mixern. Babyspenat + jordgubbar + banan som bas, en klick kokosolja för fettets skull och en dadel för sötman så här när man premiärdricker = toppengott! Är så tacksam över att Lovisa gillar nästan alla gröna blad, grönsaker, frukter och bär. Vill ju gärna ha det till att det är vi som har varit så "duktiga" och vant henne vid de smakerna från start men antar att det kunnat gå åt motsatt håll i alla fall :p Nu tycker vi i alla fall båda två att gröna smoothies är som godis så vitaminbrist borde hon inte få.
 
För att fira lite extra drack vi smoothien i badet och sedan en boob på det så var det godnatt. Jag var tyvärr tvungen att gå upp igen, tvättmaskinen kallade, men gullungen snarkar sött :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0