Förberedelser

När jag tänker på vad man kanske missar av att inte gå i förskolan/skolan så tänker inte jag så mycket på kunskapsbrister eller avsaknaden av social träning, där känner jag mig övertygad om att hemmabarn har det minst lika bra (troligen bättre). Men något som känns lite sorligt om Lovisa inte får uppleva är den där pirriga känslan inför första skoldagen på en ny termin som jag själv tyckte var så urmysig! Jag var en riktig organisationsnörd som kunde spendera timmar i bokhandeln för att hitta fina block, matchade mappar och olika pennor. Jag tyckte det var jättekul att packa skolväskan och lägga fram kläderna kvällen före, sedan vaknade jag förväntansfull långt innan väckarklockan ringde (detta morgonpigga beteende brukade i och för sig gå över ganska fort...). Det kändes så speciellt att få påbörja en ny fas i livet, bli lite större och känna sig lite mognare.
 
Men ikväll packar jag Lovisas ryggsäck inför Knopparna imorgon, lägger fram underställ och överdragskläder, planerar matsäck och ställer klockan. Inser att man inte behöver just förskola/skola för att känna att man når nya faser i livet :)

Kommentarer
Postat av: Maria

Snälla hjälp mig uppfylla min dröm och bygga mitt fadderbarn Joan och hennes familj i Uganda ett nytt hus. Dela detta på din blogg och stötta insamlingen: http://www.indiegogo.com/projects/build-joan-a-house/x/4563539

2013-09-14 @ 22:21:01
Postat av: Nina-Morsa till Siri&Klara

Hej! Oj..va min första reaktion på ditt inlägg..varför ska inte Lovisa få gå i förskola och skola? Ska ni ha hemundervisning!? Här hade vi inte klarat oss utan förskolan...dottern stortrivs!!!:)

Svar: Hemundervisning för barn över 7 års ålder är inte möjligt i Sverige, och känns inte heller optimalt eftersom samhället här inte är gjort för det. Det är däremot tillåtet i alla andra europeiska länder (förutom Tyskland) så skulle kunna bli möjligt vid en utlandsflytt. Vi har inte bestämt oss för hur vi vill göra i framtiden, men har tittat på det som alternativ. Svenska skolan känns tyvärr inte lockade... Jag tror säkert att Lovisa skulle gilla några timmar på förskolan också, precis som att hon gillar att gå till Knopparna, öppna förskolan, biblioteket eller hänga med släkt/vänner. Vi är inte i behov av barnpassningen och då känns det onödigt att lämna henne på förskolan när vi kan erbjuda minst lika mycket hemma :)
Emma

2013-09-14 @ 23:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0