Första dagen i Lund

Igår var min och Lillbolls första skoldag i Lund och det gick jättebra! Tyvärr tajmade vi den enda lite kämpiga halvtimmen (magen som krånglar...) med mitten av seminariet då det verkligen hade varit bra att vara knäpptysta. Men när jag åkte hem bestämde jag mig för att det ändå hade gått tillräckligt bra för att inte ha dåligt samvete över att vi stör.
 
Vi tog tåget 07.01 för att ha lite tid till förberedelser i Lund. Jag skulle träffa min grupp inför seminariet vid 12 och allt går lite långsammare med barnvagn. Köpte kompendierna i receptionen (inser att jag som lånar all kurslitteratur på biblioteken har blivit grymt snål, 290:- sved :p), hämtade skrivningsnummer till hemtentan och fick i mig lite mat. Lillboll roade sig med att leverera den ena bajsblöjan efter den andra men var väldigt nöjd. Hon hade sovit hela tågresan men vaknade när vi kom till Juridicium och verkade väldigt fascinerad av alla människor och lampor.
 
Seminariet gick bra, det var inga problem att hänga med trots avsaknaden av förberedelser. Jag hamnade i en jättetrevlig grupp :) Min största oro inför terminen var ändå att klasskamrater/lärare skulle bli irriterade av att jag tar med mig en bebis men många uttryckte positiva kommentarer och var väldigt hjälpsamma så det kändes riktigt bra! Är fortfarande lite nojig över att vi stör när de andra vill ha det tyst och fokusera på det läraren säger (lite lättare vid diskussioner i grupprum tex) och dörrarna in och ut ur klassrummen är minst sagt odiskreta. Det låter jättemycket att öppna/stänga så när Lillboll väl låter känns det lite som pest eller kolera om man ska stanna kvar eller gå ut. Men, men i 2,5 timme av 3 så sov hon faktiskt och den där halvtimmen lät hon inte så högt men hon knorrade när hon inte kom till ro. Till slut gick jag ut och lyckades få henne att amma under en handduk. Då somnade hon direkt och vi kunde gå in igen. Nästa gång ska jag försöka få igång amning i lugn och ro innan lektionen börjar. Noterade att även om jag ammat länge och "överallt" så är jag inte riktigt bekväm med att flasha boobsen inför 50 studenter fullt så mycket som krävs för att få till bra amning med en nyfödd :p
 
Så lärdomar till nästa vecka? Bättre amningskläder! Inte en hårt stickad och tajt tjocktröja som är urkrånglig att dra upp... Ska försöka leta fram något poncholiknande som man ändå kan andas under. Då skulle jag dels kunna "klä av mig" betydligt mer under ponchon så att Lillboll får ett bra tag och kan amma lite när hon vill utan att jag ska dra upp och ner hela tiden, plus att det nog faktiskt är skönt för henne att slippa alla intryck ett tag. Det kändes som att det blev lite för mycket efter ett tag med alla lysrör, nya ljud och dofter. Inte så att hon blev ledsen men det tog lite längre tid för henne att somna än vad det gör hemma.
 
Vagnen gjorde också premiär i Lund, annars åker hon ju alltid i sjal/sele. Det var nog ett nödvändigt ont för att det ska fungera, om inte annat för att transportera lagbok, blöjor, matlådor osv. samtidigt som jag bär bebis. Men hon sov ett par timmar i vagnen också och det gick riktigt bra.
 
20.30 var vi hemma igen och en timme senare sov vi gott :p Första skoldagen tar på krafterna och med liten bebis som sällskap kan jag inte direkt sova på tåget. Lovisa sov både när vi gick och när vi kom hem. Det var ju toppen att det gått så bra att somna med pappa men känns lite konstigt att inte träffas på hela dagen. Tur att vi bara åker en dag i veckan!
 
Och ett tillägg (rörigt att blogga och amma samtidigt ;))! Vad skönt det är att sminka sig och klä på sig lite vanliga kläder ibland! Sådant som inte känns lika motiverat att göra för en dag på ÖF eller Skälby där vi i vanliga fall hänger. Nu kommer jag fortfarande inte i mina "snyggkläder" efter graviditeten men det är på rätt väg i alla fall. Sen är man ju ändå inte helt opåverkad av att åka med en bebis, typ allt luktade sur mjölk när vi kom hem... Fräscht...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0