Återbesök på museet för stora tjejen

Igår gick jag och Lovisa tillbaka till bokstavsutställningen alldeles själva, inte ens pappa och Greta följde med. Det var riktigt mysigt :)
 
Även om utställningen fortfarande kanske inte är så att jag jublar så var det lite lättare att fokusera på innehållet när barnbus inte lockade. Det som var färdiga ord att laborera med kändes lite för svårt när man inte är läskunnig men de hade också stora träkuber med bokstäver som var väldigt roliga. Vi letade reda på bokstäverna till våra namn och ställde upp i rätt ordning, vi samlade ihop alla bokstäver och Lovisa hoppade till den bokstaven jag sa, vi tävlade om vem som hittade rätt bokstav först osv. Nu tror jag att det bara är J och F i alfabetet som hon inte riktigt kan, resten flyter på som bara den! Ibland är det lite svårt att se skillnad på O och Q också om inte det där lilla sträcket är tydligt :p Att läsa däremot är svårare. Några ordbilder tror jag hon har koll på, som till exempel Lovisa och Greta, men att ljuda sig fram till ett ord är fortfarande obegripligt. Kul tycker hon i alla fall att det är och det är ju huvudsaken!
 
Det kändes lite extra bra att göra något med bara Lovisa också, det verkar väldigt jobbigt att vara 2,5 år just nu... Museet är hon alltid sugen på men annars är det ganska motigt, främst när ytterkläderna ska på. Det är säkert en kombination av allt möjligt i den där lilla kroppen. 2-3 år ska ju överlag vara en turbulent period, att sedan bli storasyster, sluta med blöjor, lära sig en massa nya saker och få nya kompisar adderar väl till kaoset. Inte konstigt att det kör ihop sig för hjärnkontoret ibland. Då är det skönt med lite ensamtid, sitta i knät, bli buren och sova i samma säng :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0