Studiero och motivation?

Den 27e februari är det dags för sluttenta på termin två nere i Lund, största tentan hittills och värd 15hp. Egentligen var ordinarie tenta i mitten av januari men då hade jag förhinder så det blir omtentatillfället som gäller.
 
Slutbetyget för termin ett har i alla fall kommit in nu (hade en uppsats som jag sköt på när graviditeten/renoveringen tog för mycket kraft och den lämnades in nu vid årsskiftet). Högsta betyg när alla resultaten räknats samma! Så nöjd att jag måste få skryta lite!! Tyvärr verkar det lite som att proppen gick ur mig när jag blev klar med allt från termin ett och att få motivation till att dunderplugga inför tentan är svårt. Sexton böcker ska tentas av... Jag hade någon väldigt ambitiös idé i början att jag skulle läsa "en bok om dagen" för att sedan ha ett par veckor kvar att gå igenom omtentor och rättsfall på. Nu har det snart gått två veckor sedan jag tänkte den tanken och jag har läst en halv bok... Det är ändå ganska intressant kurslitteratur så det borde inte vara traggligt. Men både Lovisa och Greta är mammiga och Karl utför under med vår vind och källare dagtid så fokus är svårt att hitta. Hur intresserad man än är så får man läsa om samma sida mååånga gånger för att verkligen förstå om man samtidigt ska amma Greta och pärla halsband med Lovisa. Nog för att jag kan multitaska men det finns ju gränser...
 
Jag tror i alla fall att det ordnar upp sig lite när vår workawayer åker vidare. Hon är till en fantastisk hjälp men det blir ändå lite återgång till det normala när vi är själva. Nu är vi så fokuserade på att få praktiska saker klara under tiden som hon är här så sedan känns det nog mer motiverat att jag pluggar på bibblan samtidigt som Karl och kidsen tar det lugnt hemma.
 
Vad som däremot har lyckats uppta min tankeverksamhet en hel del på sistone är pedagogisk omsorg! Nu är tre vi familjer som är startklara, kommunen ger tummen upp och allt är bara väldigt häftigt och spännande! Men det märks att ingen av oss har barnomsorg när vi ska "arbeta" :p Alltid fem-sju småttingar närvarande, blöjbyten, någon slår sig, någon vill ha mat, två vill ha samma leksak, någon vill ha hjälp att ta ner kritor, blöjbyte igen och sedan kanske, kanske ett litet fönster av vuxensnack innan någon behöver sövas och en annan vill ha hjälp med klossbygge. Men det är ganska mysigt på sitt sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0