"Montessoripedagogik i förskola och skola"

 
En av böckerna som fått följa med hem från Linnéuniversitetets bibliotek är den här, Montessoripedagogik i förskola och skola av Kristina Skjöld Wennerström och Mari Bröderman Smeds. 
 
Det var en lättläst men ändå tillräckligt djupgående bok som nog kan passa både föräldrar som överväger Montessoriskola till sina barn samt hemmaföräldrar som vill få tips på aktiviteter och material att ha hemma. Jag känner att jag har läst mig till ganska mycket om Montessori via Internet och dokumentärer så bakgrundstankarna och beskrivningen av materialen var lite upprepning men ändå inspirerande. Något som var nytt för mig och som jag gärna vill prova på var historierna som berättades i samband med att t.ex. alfabetet introducerades. Enligt boken är det vanligt inom montessoripedagogiken att man inte bara presenterar alfabetet utan också berättar hur behovet av bokstäver uppkom, hur de har utvecklats genom historien och vilka skriftspråk som används i andra kulturer. Det gillade jag!
 
Det fanns också mycket för de äldre årskurserna som jag gillade. Ålderintegrerade klasser, en egen pärm till varje barn där målen presenterades och barnet sedan själv fick bocka av allteftersom, frivilligt att arbeta ensam eller i grupp, inga inplanerade raster men fruktbord, soffor och liknande i klassrumet för att barnen själva ska kunna pausa när det passar osv. Men det är ju ett tag kvar innan vi har barn i skolålder :)
 
Jag tycker fortfarande att hemundervisning lockar mest men om vi ska bo här på heltid även när barnen passerat 6-7 år så behöver jag ju en plan b. I Kalmar finns det en montessoriskola för årskurs 1-6 och vi ska dit på öppet hus nästa vecka. 

Kommentarer
Postat av: Emmy

Hejsan! Måste säga jag är imponerad över att du pr hemma på heltid med båda barnen. Planerar du dagis för dem eller vara hemma på heltid tills de börjar skolan?

Svar: Tack, det värmer! :) Vi har nog inte bestämt helt säkert hur länge de ska vara hemma men som det känns nu får de gärna vara hemma till skolstart. Om det blir förskola i framtiden blir det i alla fall inte mer än ett par timmar om de gillar det :)
Emma

2014-03-10 @ 19:43:57
Postat av: Beccys 2.0

Hejsan!
Skulle vara super roligt om du ville vara med och tävla i helgens blogg. Kram :D

http://beccys.com/2014/february/bli-helgens-blogg-2.html#comment

2014-03-13 @ 00:54:30
URL: http://beccys.com
Postat av: Mammalola

Tycker sådan pedagogik är intressant och har sneglat på det ett tag. Tyvärr finns här ingen skola för barn över fem annars hade jag verkligen föredragit det mot en vanlig kommunal skola där man antingen ska vänta in eftersläntrarna eller tjata sig till hjälp.

2014-03-21 @ 23:38:29
URL: http://livsviktigt.vimedbarn.se
Postat av: Nina

Intressant tankegång. Jag undrar, är det någon speciell orsak till varför du inte vill sätta barnen i barngrupper? Sen när/om de börjar skolan, så är de ju helt ovana vid stora barngrupper? Eller är det just det du är emot? :) själv har jag alltid hängt på öppna förskolan, och min stora tjej började på dagis när hon var 1.5. Helt perfekt, att gå hemma med barnen är helt otänkbart för mig. Tur att man är olika :)

Svar: Ja, de stora barngrupperna är en av anledningarna till att vi föredrar hemmalivet :) Jag tror ändå att de kommer vara förberedda inför eventuell skolgång. De går ju i dansskola, knopparna genom friluftsfrämjandet, följer med i vuxenlivet, träffar kompisar hemma osv. Och att "gå hemma" hade nog inte passat mig i längden heller men nu pluggar jag ju till jurist nere i Lund och att kombinera det med att ha barnen hemma känns lagom :) Ja, Greta hade vi inte fått lämna på dagis oavsett, hon är ju bara 6 månader gammal än så länge :p
Emma

2014-03-24 @ 07:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0